תוכן עניינים

הלכות חלה

קיצור פסקי הלכות בענייני מצוות התלויות בארץ, בהוצאת מכון התורה והארץ

הלכות חלה - תוכן עניינים:

פרק י"א- צירוף עיסות לחיוב חלה

facebook email whatsapp

א. בפרק ו כתבנו שיש חיוב הפרשת חלה רק כאשר העיסה מכילה 1,666 ק"ג קמח (ובשיעור 1,200 ק"ג - יפריש ללא ברכה). אמנם אם יש לו שתי עיסות או יותר, שבכל אחת מהן אין שיעור, אך בכולן יחד יש שיעור - הרי אלו מצטרפות לחיוב חלה, לפי פירוט ההלכות דלהלן.

ב. כשיש עיסות שאין בהן שיעור חיוב חלה, או כאשר באחת יש שיעור ובשנייה אין שיעור - אזי העיסות מצטרפות לפי התנאים שיתבארו להלן, ובלבד שהעיסות עשויות ממיני דגנים דומים, שמותר לצרפם זה לזה. להלן טבלה ובה דיני צירוף המינים זה לזה, בעיסות שאין בהן שיעור חיוב חלה:1

צירוף עיסות ממינים שונים כשאין בכל אחת מן העיסות כ'שיעור'

 

 

חיטה

שעורה

שיבולת שועל

כוסמין

שיפון

חיטה

מצטרפות

לא מצטרפות

לא מצטרפות

מצטרפים

לא מצטרפים

שעורה

לא מצטרפות

מצטרפות

מצטרפות

מצטרפים

מצטרפים

שיבולת שועל

לא מצטרפות

מצטרפות

מצטרפות

מצטרפות

לא מצטרפות2

כוסמין

מצטרפים

מצטרפים

מצטרפים

מצטרפים

מצטרפים

שיפון

לא מצטרפים

מצטרפים

לא מצטרפים3

מצטרפים

מצטרפים

 

ג. אך אם מערבים קמח ממינים שונים בעיסה אחת, כל חמשת מיני הדגן מצטרפים לחיוב חלה.4

ד. כשטוחנים את החיטים הרי שהשאור, הסובין והמורסן (= סובין עבה) מצטרפים לשיעור המחייב בחלה, אולם אם הפריד תחילה בין גרעיני החיטה לבין המורסן או הסובין - אינם מצטרפים להשלים את השיעור המחייב בחלה.5

ה. צירוף העיסות יכול להיעשות על ידי 'נשיכה' או על ידי 'צירוף כלי'.

ו. 'נשיכה': כאשר שתי העיסות נוגעות זו בזו באופן שהן יכולות להדבק זו לזו, אזי הן מצטרפות לשיעור חיוב חלה.6

ז. 'צירוף כלי': כאשר העיסות נמצאות בסל אחד או בכלי אחד, באופן שהעיסות כולן נמצאות בין הדפנות של הסל או הכלי. בדיעבד, גם אם חלק מן העיסות יצאו מחוץ לדפנות הכלי, הרי הן מצטרפות לשיעור חיוב חלה.7

ח. אם עיסה אחת הונחה מחוץ לדפנות הסל או הכלי (מעל לשאר העיסות), אין לצרף אותה לשאר העיסות, אלא אם כן מכסים את כל העיסות במפה, ובשעת הדחק אפשר להקל אפילו בלא כיסוי.8

ט. לכתחילה יש להקפיד שהעיסות ייגעו זו בזו, גם אם הן מונחות בתוך כלי אחד.9

י. די בכך שהעיסות יהיו מונחות אפילו רגע אחד בכלי אחד, כדי שהן יצטרפו ויתחייבו בהפרשת חלה.10

יא. לא רק עיסות מצטרפות כשהן מונחות יחד בכלי אחד, אלא גם לאחר האפייה - חלות ומיני מאפה שאין בכל אחד 'כשיעור' מצטרפים יחד ל'שיעור' (לעיל סעי' א) ומתחייבים בהפרשת חלה.11

יב. כלי שאין לו דפנות כלל, כגון מחבת שטוחה וכדו' - אינו מצרף עיסות.12

יג. כאשר רוצה לצרף עיסות שאין בכל אחת מהן כשיעור, ואין לו כלי או סל, יעטוף את העיסות במפה מתחת וממעל.13 אם יש לו כלי בלא דפנות, ויש כיסוי מפה או כלי מלמעלה - די בכך.14

יד. כלי גדול שהכניסו לתוכו כלים קטנים שיש בהם עיסות, הרי אלו מצטרפות, ובלבד שהכלים הקטנים ייגעו זה בזה15 אולם כלי שיש בו תאים נפרדים, הרי ספק האם יכול לצרף.16

טו. כלי מצרף לעניין חלה, אולם יש אומרים שכלי המחובר לקרקע איננו מצרף.17 על כן אם מונחות כמה עיסות (שאין בהן שיעור) בארון או במקרר - העיסות מצטרפות מספק, ויש להפריש ללא ברכה.18 הוא הדין בכל הכלים הגדולים שמסוגלים להכיל יותר מארבעים סאה (= כ- 330 ליטר).19

טז. עיסות שאין בהן שיעור מצטרפות זו לזו באופנים שהובאו לעיל, וחייבות בחלה, בתנאי שהאדם אינו מקפיד אם העיסות יתערבו וייגעו זו בזו, אך אם מקפיד ואינו רוצה בכך - אינן מצטרפות.20

יז. אם האדם שלש את העיסות מקפיד שעיסה אחת לא תיגע באחרת, אין העיסות מצטרפות, ולכן אם אין בכל אחת מהן כשיעור - פטורות מהפרשת חלה. דוגמאות לכך: כשעיסה אחת ממולאת בבשר והאחרת היא חלבית, או עיסה אחת היא חמץ והאחרת כשרה לפסח - במקרים אלו בוודאי מקפידים אף על הנגיעה, ולכן עיסות כאלו אינן מצטרפות.

יח. במקרה שההקפדה אינה על נגיעה, אלא רק על עירוב של עיסה אחת בחברתה, נחלקו הפוסקים21; ולמעשה - אינן מצטרפות ופטורות מהפרשת חלה. דוגמאות לכך: כשעיסה אחת מתוקה והאחרת מלוחה, או כשיש בעיסה אחת תבלין מסוים ובאחרת תבלין אחר, שאינו מתאים.22

יט. עיסות של שני אנשים אינן מצטרפות זו לזו, כיוון שבדרך כלל אנשים מקפידים על עירוב עיסותיהם. אולם אם ידוע שאינם מקפידים על כך, ושתי העיסות הן ממין אחד, הרי הן מצטרפות לחיוב חלה.23

1.
טבלה זו היא על פי דמיון העיסות, שכן מדובר בצירוף עיסות שאין בהן שיעור חיוב חלה, שנאמר: 'ראשית ערסותכם', עי' ר"ש ורא"ש, כלאים פ"א מ"א. ועי' לעיל הערה 72, שבעיסות שיש בהן שיעור חיוב חלה הקובע הוא הגדרת המין כדין הלכות כלאיים ותרומות ומעשרות.
2.
הדין כן לפי הר"ש והרא"ש (חלה פ"ד מ"א) שפסקו כת"ק, ולדעתם שיבולת השועל אינה מצטרפת עם שיפון, אך לדעת הרמב"ם, הל' בכורים פ"ז ה"ג, ההלכה היא כר' יוחנן בן נורי, ולכן השיפון מצטרף עם שיבולת השועל. בשלחן ערוך, יו"ד סי' שכד סעי' ב, פסק בסתמא כדעת הר"ש והרא"ש, אך בביאור הגר"א, לשו"ע שם ס"ק י, פסק כרמב"ם. ולמעשה, בס' חלת לחם, סי' ג סעי' ו (ושם בשירי ברכה ס"ק טו) כתב שיש להחמיר כרמב"ם ולהפריש בלא ברכה. אמנם ייתכן שיש מקום להקל, כי כלל לא ברור שהרמב"ם מסכים לזיהוי שיבולת השועל הנהוג עפ"י דעת בעלי התוספות (ועי' לעיל פרק ד סעי' ג והערה 33).
3.
  כמו בהערה הקודמת.
4.
שו"ע, יו"ד סי' שכד סעי' ב.
5.
שו"ע, שם סעי' ג.
6.
שו"ע, יו"ד סי' שכה סעי' א.
7.
  רמ"א, לשו"ע יו"ד סי' שכה סעי' א וש"ך ס"ק ד.
8.
באור הלכה, סי' תנז, ד"ה שיתן כל; ועי' ס' התרומה עם תשלומי התרומה (תשע"ו) עמ' 235 והערה קכט; שם עמ' 127 לאחר ציון הערה צד; שם עמ' 129 בסוף הסימנים סי' פב.
9.
משנה ברורה, סי' תנז ס"ק ז.
10.
פרי מגדים, או"ח סי' תנז, אשל אברהם ס"ק ב.
11.
רמב"ם, הל' ביכורים פ"ו הט"ז.
12.
שו"ע, יו"ד סי' שכה סעי' א: טבלא שאין לבזבז.
13.
ש"ך, לשו"ע יו"ד סי' שכה ס"ק ה, כי המפה נחשבת כ'צירוף סל', לכן צריך שתהיה מפה מלמטה וכן מלמעלה.
14.
ביאור הלכה, סי' תנז, ד"ה והסל.
15.
משנה ברורה, סי' תנז סוף ס"ק ז; ועי' לקט העומר, פ"ו (עמ' כד) ס"ק יד.
16.
עי' דעת תורה למהרש"ם, יו"ד ח"ב סי' נז ס"ק לה, שאם המחיצה מחלקת לגמרי - אינן מצטרפות; אם המחיצה אינה מגיעה עד התקרה - מצטרפות; אם המחיצה גבוהה י' טפחים - אינן מצטרפות. ועי' חלת לחם, סי' ד סעי' ה, ובשירי ברכה לחלת לחם, שם ס"ק יט, שכל מחיצה המפסקת - אינה מצרפת.
17.
חלת לחם, סי' ד סעי' ו, ובשירי ברכה שם ס"ק כא-כב; אך המהרש"ם, דעת תורה או"ח סי' תנז, עמ' קלט-קמ, סובר שכשהיה בתחילה כלי ואחר כך קבעו וחיברו אותו לקרקע - דינו ככלי, ולכן מצרף.
18.
עי' שו"ת מנחת יצחק, ח"ח סי' קט, ובפרט בעמ' רלג-רלד.
19.
לקט העומר, פ"ו הערה יח (עמ' כה); ועי' ס' קטיף שביעית, עמ' 110 הערה 22; וע"ע אמונת עתיך 99 (תשע"ג), עמ' 73-70.
20.
שו"ע, יו"ד סי' שכו סעי' א.
21.
עי' לקט העומר, פ"ו הערות כג, ל-לא, שיש דעות שההקפדה היא שעיסה אחת אפילו לא תיגע באחרת, דומיא דטומאה וטהרה; ויש דעות שדי בהקפדה שהעיסות לא יתערבו.
22.
רמ"א, לשו"ע יו"ד סי' שכו סעי' א.
23.
שו"ע, יו"ד סי' שכו סעי' א. לדוגמה: בחורי ישיבה או תלמידים הלומדים יחד בפנימייה אינם מקפידים על התערובת ולכן עיסותיהם חייבות בחלה; עי' ספר התרומה, סי' פג.

עוד בנושא ממכון התורה והארץ

2023 תשפ"ג © כל הזכויות שמורות למכון התורה והארץ