תוכן עניינים

הלכות חלה

קיצור פסקי הלכות בענייני מצוות התלויות בארץ, בהוצאת מכון התורה והארץ

הלכות חלה - תוכן עניינים:

פרק ה'- העיסות החייבות בחלה

facebook email whatsapp

א. יש להפריש חלה מכל עיסה שהיא כ'לחם', שנאמר 'והיה באכלכם מלחם הארץ'.

ב. יש שתי אמות מידה שקובעות שהעיסה היא כ'לחם': 1) העיסה עשויה מבלילה עבה. 2) העיסה אפויה בתנור ואינה מבושלת או מטוגנת. פרטי ההלכות בנושא זה יבוארו לקמן (פרק יא).

ג. גם עיסה שיש בה מרכיבים נוספים מלבד הקמח והמים, כגון סוכר, דבש, מיני תבלינים וכדו', ואשר מברכים עליה 'בורא מיני מזונות' - חייבת בחלה בברכה.1

ד. לכן אף מציות, לחמניות, ביסקוויטים ועוגות שמרים שמברכים עליהם 'בורא מיני מזונות' - חייבים בחלה בברכה (רשימת מאפים שחייבים בחלה, ראה להלן בפרק יא).

ה. עיסה צריכה להכיל אחד מן המשקים שמכשירים לקבל טומאה (י"ד שח"ט ד"ם): יין, דבש דבורים, שמן זית, חלב [כולל מי חלב, לבן, שמנת], טל, ומים); לכן בדיעבד, עיסה שנילושה במיצים טבעיים של פירות בלבד, חייבת בחלה בלא ברכה.2  נחלקו הפוסקים האם מעט מים בעיסה מחייבים בחלה, או שמא צריך רוב מים כנגד מי הפירות,3 ועל כן אם אין רוב מים, יש להפריש בלא ברכה.4

ו. בדיעבד אם לש את העיסה עם מיץ פירות ובלא מים (או בלא אחד משבעת המשקים האחרים), יפריש חלה בזהירות שלא יטמא אותה,5 אך לא ישרוף אותה כמקובל,6 אלא ישים אותה בשקית ויזרוק אותה לפח, כדין תרומה. 7

1.
  שלא כדעת ערוך השלחן, יו"ד סי' שכט סעי' ו-יב, שפוטר מיני עוגות שמברכים עליהן 'מזונות', גם אם העיסה עשויה מבלילה עבה ונאפית בתנור, כי אינם 'דומיא דלחם' העשוי לשביעה. אך בפרישה לטור, יו"ד סי' שכט ס"ק יב, נכתב שאף במיני מאפה אלו, יש לברך 'המוציא' אם קובע עליהם סעודתו; וכן נפסק במנחת שלמה ח"א, סי' סח (עמ' שסד) בהערה.
2.
אף שבשו"ע, יו"ד סי' שכט סעי' ט-י פסק שעיסה שמכילה מיץ פירות חייבת בחלה, אך לדעת כמה מן הראשונים מי פירות אינם מחברים את הקמח להיות עיסה אחת, החייבת בחלה. עי' אור זרוע, זרעים סי' רכה (מהד' פרבשטיין, עמ' קצד); שם, שו"ת סי' תשסח (שם, עמ' תרפא); פירוש המשנה להרא"ש, חלה פ"ב מ"ב; תשובות הרא"ש, כלל ב סי' יד, ולכן פסק הש"ך, לשו"ע שם ס"ק ט, שיש להפריש בלא ברכה.
3.
בסמ"ק, סי' ריט, נכתב שכיוון שמיצי פירות אינם מכשירים לקבל טומאה, אי אפשר לשרוף את החלה כי ייתכן שעדיין טהורה היא. לפי סברה זו די בעירוב של מעט מים עם מיץ הפירות, אך לפי הסברה שמיץ אינו מחבר את הקמח להיות עיסה, ייתכן שצריך רוב מים.
4.
חלת לחם, סי' ח ס"ק ל.
5.
הערת הגר"י אריאל שליט"א; ולא ירטיב את החלה במים לאחר הפרשתה, שכן תיטמא, עי' ש"ך, לשו"ע יו"ד סי' שכט ס"ק י.
6.
גם לדעת השו"ע, יו"ד סי' שכט סעי' ט, שעיסה שנילושה במיץ חייבת בחלה, כיוון שלא קיבלה טומאה אי אפשר לשרוף אותה; עי' ש"ך לשו"ע, שם ס"ק י.
7.
אמנם אם הקמח לתות, דהיינו שהחיטים עברו תהליך השרייה במים, מותר לשרוף את החלה, עי' פתחי תשובה לשו"ע, יו"ד סי' שכט ס"ק ג; ועי' במאמרו של הרב אפשטיין, אמונת עתיך 28 (תשנ"ט), עמ' 40-38, שבימינו כל הקמח עובר תהליך של לתיתה.

עוד בנושא ממכון התורה והארץ

2023 תשפ"ג © כל הזכויות שמורות למכון התורה והארץ