א. הלש עיסה מאחד מחמשת מיני דגן, בשיעור החייב בחלה, על מנת לאפותה, חייב להפריש חלה ולתת אותה לכוהן, שנאמר1 'ראשית עריסותיכם תרימו תרומה'.
ב. מצוות הפרשת חלה היא מצווה התלויה בארץ,2 והיא נוהגת מן התורה רק בארץ ישראל בלבד.
ג. חיוב הפרשת חלה חל גם במקומות בארץ ישראל שנכבשו על ידי עולי מצריים, ואף במקומות שמחוצה להם, עד אילת.3
ד. חובת הפרשת חלה בזמן הזה היא מדרבנן4 כדלעיל.
ה. חיוב חלה נקבע לפי מקום לישת העיסה. לכן כשהיה חיוב חלה מן התורה, ונילושה העיסה בארץ ישראל - היה החיוב בחלה מן התורה, אפילו אם היה הקמח עשוי מתבואת חו"ל. אך אם נילושה אז העיסה בחו"ל, היו פטורים מחיוב חלה מן התורה, אפילו אם הקמח היה מתבואת הארץ.5
ו. בחו"ל מפרישים חלה מדברי סופרים, כדי 'שלא תשכח תורת חלה מישראל'6.
ז. אסור לאכול מאפה שלא הפרישו ממנו חלה, שכן הוא אסור באיסור טבל.7 כמו כן אסור לתת או למכור עיסה שלא הפרישו ממנה חלה, אפילו אם יודעים שהמקבל יפריש בעצמו.8 אך אם יש צורך מיוחד בנתינת הטבל או במכירתו, מותר לעשות כן, ובלבד שיודיעו למקבל שלא הופרשה חלה מן העיסה.9
ח. אם אכלו את רוב העיסה ולא הפרישו ממנה חלה, יש להפריש מן הנותר על מה שכבר אכלו.10