מפרישים תרומות ומעשרות, אבל לא יודעים מה לעשות איתם? למי לתת? היכן תמצאו מטבע מעשר שני? קרן המעשרות 'בית האוצר' מאפשרת לחברים בה לקיים את מצוות נתינת תרומות ומעשרות בקלות ובהידור.
קרן בית האוצר מנוהלת על פי הנחיותיו ההלכתיות של הרה"ג יעקב אריאל שליט"א, רב העיר רמת-גן לשעבר ונשיא מכון התורה והארץ, ומטופלות ע"י רבני המכון ובראשם הרב יהודה עמיחי שליט"א.
הקרן נועדה לנתינת מעטפת למצות תרומות ומעשרות, וסיוע בפרטים השונים על מנת להפוך את ההפרשה לפשוטה ומהירה.
המנוי לבית האוצר הוא מנוי שנתי,
עלות המנוי היא 80 ₪ לשנה לישראל, ו 40 ₪ לשנה לכהן/לוי.
לחצו על כפתור ההרשמה, ומלאו את פרטי המנוי והתשלום.
יש לקחת מעט יותר ממאית מכל אחד ממיני הפירות או הירקות.
יש לומר את נוסח ההפרשה במלואו. את המעשר השני מחללים על המטבע שלכם בבית האוצר.
לאחר אמירת נוסח ההפרשה, עוטפים את הפירות בשתי שקיות ומניחים בפח. כעת ניתן לאכול מן הפירות. אנחנו דואגים לכל השאר...
מיד לאחר סיום ההרשמה בדף האינטרנט אתם נחשבים למנויים ויכולים לעשר על סמך המנוי. המנוי הוא לשנה אחת, בתום השנה אנו ניצור איתכם קשר על מנת לבדוק אם אתם מעוניינים להאריך אותו.
גם כשקונים בחנות פירות או ירקות שאין שם השגחה על הפרשת תרומות ומעשרות, צריך להפריש תרומות ומעשרות מחמת הספק, במקרה זה אומנם אינכם מחויבים בנתינת המעשרות ללוי ולעני, אך אתם זקוקים למטבע לחילול מעשר שני, אותה אנו מנהלים לטובת מנויי הקרן.
תרומות ומעשרות מתחלקות לשני שלבים: הפרשה ונתינה. את ההפרשה איננו יכולים לבצע בשבילכם, אתם מוכרחים לומר את הנוסח בעצמיכם לפני האכילה. כמו כן ה'קצת יותר ממאית' שהפרשתם הוא קדוש, אסור לאוכלו, וגם בזה איננו יכולים לסייע לכם. עליכם לעטוף אותו ולהשליכו לאשפה.
אנחנו נכנסים לסיפור בשלב ה'נתינה'. כאשר אתם מנויים בקרן אינכם צריכים לחפש לוי או עני בשביל לתת לו את התרומות והמעשרות, וגם אינכם צריכים לחפש מטבע כדי לחלל את הקדושה מהמעשר שני שהפרשתם. כל זה עומד לרשותכם בבית האוצר.
הנתינה באופן זה מתחלקת לשלשה שלבים:
כך יוצא שגם הפירות עצמם ניתנו ללוי, וגם לאחר מכן אתם יכולים לאכול אותם.
הנתינה באופן זה מתחלקת לשלשה שלבים:
כך יוצא שגם הפירות עצמם ניתנו לעני, וגם לאחר מכן אתם יכולים לאכול אותם.
כמה פעמים בשנה מתכנסת וועדת הצדקה על מנת לבחור בקפידה את העניים שלהם ינתן סכום המעשר. עיקר הנתינה מתבצעת דרך עמותת הצדקה 'מקימי', תוך בחירה מדוקדקת של העניים, על מנת לוודא שהם עומדים בקריטריונים ההלכתיים לקבלת מעשר עני.
כאשר אדם צריך להפריש תרומות ומעשרות מכמות מועטה של פירות או ירקות, ששווי המעשר שלהם אינו "שווה פרוטה", (או שבחומש שאנו מוסיפים בפדיון המעשר כבר אין "שווה פרוטה"), ישנה בעיה לחלל את המעשר על מטבע, מפני שההלכה איננה מכירה בסכום שכזה שהוא פחות מ'שוה פרוטה'.
חילול מעשר בשווי שכזה אפשרי רק אם על המטבע כבר מחולל מעשר שני קודם. במצב כזה חלק מהפוסקים דורשים שהקדושה שכבר חוללה על המטבע תהיה בדרגת חיוב שווה בחומרתה (לפחות) למעשר השני שמחללים כעת. מכאן הביטוי "פרוטה חמורה".
בכל מטבע של קרן המעשרות ב"בית האוצר" ישנה קדושת מעשר שני בדרגת החיוב הגבוהה ביותר, לשם כך שחיללנו עליה מעשר שני של "דגן תירוש או יצהר" והיא קרויה "פרוטה חמורה".
לכל אחד מהמנויים יש שותפות במטבע מיוחדת מתוך המטבעות של בית האוצר. אנחנו מקפידים לחלל את המטבע בכל יום ולהעביר את הקדושה שבה למטבעות אחרות, כך שבכל יום היא עומדת לרשותכם מחדש.
מי שמחלל מעשר שני שלו צריך להוסיף חומש כאשר הוא מחלל על מטבע שלו. בקרן בית האוצר ישנם מטבעות ששייכים לכם ולכן עליכם לומר בנוסח המעשרות "בתוספת רבע מערכו".
לעתים יש מקרים שלא צריך להוסיף חומש, אך כיוון שבנוסח החילול כתבנו שהוא מחולל על "פרוטה ורבע במטבע המיועדת לכך בשבילי", הרי שאף מי שלא היה צריך להוסיף חומש, הדבר לא פגע בתוקף החילול.
כהן או לוי אינם צריכים לתת מעשר ללוי, אך גם הם יכולים להעזר בקרן המעשרות על מנת לתת מעשר עני לעניים, וכן לצורך השימוש במטבע לחילול מעשר שני. מאחר והם אינם צריכים לתת את המעשר ללויים, דמי המנוי שלהם נמוכים יותר.
המנוי נותן מענה להפרשה מפירות בשווי כללי של עד כ-400 ₪ לשנה (כלומר – 40 ₪ מעשר). הדבר נותן מענה לרוב ככל הגינות הפרטיות, ולכל הרוכשים במקומות שבהם היבול ספק מעושר (במקרה זה אין צורך בנתינה לעני וללוי, אלא רק בחילול מעשר שני, והדבר איננו מוגבל כשלעצמו).
סיטונאים שמפרישים מכמויות גדולות יותר זקוקים למנוי מיוחד, ולאומדן לפי הסכום שאותו הם נוהגים להפריש.
לפני אכילת גידולי קרקע שגדלו בארץ ישראל, חובה להפריש תחילה תרומות ומעשרות. תרומות ומעשרות הן שם כללי למספר מצוות שיש לבצע לפני האכילה. לפני ההפרשה הפירות קרויים 'טבל' והם אסורים באכילה.
ההפרשה כלולה מהחלקים הבאים: תרומה גדולה, מעשר ראשון, תרומת מעשר, מעשר שני ומעשר עני.