הלימוד היומי ט"ז תמוז ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: כ"ה אלול « הקודם | הבא »

יום הזכרון בזכות האבות וארץ ישראל

הרב בניה ליפשיץ | ישיבת ההסדר "נווה דקלים" אשדוד

בפסוקי הזכרונות אנחנו אומרים: "וזכרתי את בריתי יעקב ואף את בריתי יצחק ואף את בריתי אברהם אזכור והארץ אזכור". וגם בסליחות אנחנו אומרים "זכור לנו ברית אבות כאשר אמרתי וזכרתי וכו'".

להלן תמצית דרשה של תלמידי הגר"א (מספר "דורש לציון עמ' כ"ט): עפ"י חז"ל מחורבן בית המקדש תמה זכות אבות, אבל ברית אבות לא תמה. ועפ"י רבנו הגר"א, זכותם של האבות עצמם לא תמה, והיא קיימת תמיד בתוך ברית האבות שלא נפסקה. ובכן ליעקב אבינו היו זכויות שני אבותיו, ליצחק אבינו זכות אברהם, ואיזו זכות היתה לאברהם אבינו? זכותו הראשונה של אברהם היתה רק זכות הארץ, כי הוא היה הראשון שעלה לא"י על פי מצות ה' לך לך מארצך וכו'. וזכות הארץ כלולה בתוך הברית שבין ה' ובין אברהם ובהבטחת ה' לתת את הארץ לאברהם ולזרעו עד עולם.

לפי זה, זה פירושו של הפסוק: "וזכרתי את בריתי יעקב" תחילה – מפני שיש לו זכות אבות. "ואף את בריתי יצחק" – אף על פי שיש לו רק זכות אב אחד. "ואף את בריתי אברהם אזכור" – אף על פי שלו אין כלל זכות אבות – "אזכור" מפני ש"הארץ אזכור", היינו זכות הארץ הזכות היסודית הראשונה של אברהם אבינו בברית קדושת הארץ.

ומביא שם שתלמידי הגר"א הנהיגו לומר את הפסוק הזה שלש פעמים בצבור, ביחוד בעשרת ימי תשובה, מלה במלה בנגון ידוע (ניגונו של הגאון ר' הלל שקלובר תלמיד הגר"א בעל 'קול התור') ובהתלהבות עצומה, לעורר את זכות האבות עצמם הכלולה בברית אבות ובזכות א"י כפי הכוונה האמורה.

ACB

toraland whatsapp