הלימוד היומי ב' אלול ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: כ"ג אדר ב' « הקודם | הבא »

מעמד האשה ביהדות: קריאת המגילה ע"י נשים

מתוך הספר 'הלכה בימינו' | הרב יעקב אריאל

הלכה ידועה היא שנשים חייבות במקרא מגילה (מגילה ד ע"א). בעל הלכות גדולות (סי' יט הל' מגילה) מנסח זאת כך: "חייבות במשמע מגילה שאף הן היו באותו הנס".

 

ואכן בימים עברו, הנשים הסתפקו בשמיעת המגילה. בימינו שנשים מסוגלות גם לקרוא בעצמן את המגילה בטעמיה הועלתה האפשרות שנשים תקראנה בעצמן את המגילה. ואכן אשה שלא יכולה לשמוע את קריאת המגילה בציבור יכולה לקרוא את המגילה בעצמה אפילו ללא טעמים בתנאי שתקרא בדיוק. (מוצע שמישהי תעקוב אחריה מתוך ספר מנוקד).

 

לאחרונה מסתמנת תופעה של נשים הפורשות מן הציבור במטרה בלעדית כדי לשמוע מגילה מפי אשה. אמנם מבחינת פרסומי ניסא גם עשר נשים נחשבות לציבור לעניין זה, משום שאף הן היו באותו הנס. אולם יש מקום לכך רק לאימהות המטופלות בתינוקות, שאינן יכולות לשמוע את המגילה עם כל הציבור. אך פרישה מכוונת מן הציבור מנוגדת להלכה, המעדיפה רוב עם, כפי שפסק המשנה ברורה:

 

אף דת"ת שקול כנגד כל המצות ואפילו היתה ת"ת של חבורה גדולה של ק' אנשים שלומדים באיזה בית אפ"ה צריך לבטל ולילך לקרותה בצבור משום ברוב עם הדרת מלך (משנה ברורה סי' תרפז ס"ק ז).

 

ההלכה מעדיפה רוב עם בקריאת המגילה, על מצות תלמוד תורה השקולה כנגד כל התורה כולה, ק"ו שהיא תעדיף זאת על פני אג'נדה מגזרית חברתית. שהיא בעייתית מצד עצמה.

ACB

toraland whatsapp