הלימוד היומי כ"ד תמוז ה'תשפ"ד

לימוד אמונה יומי: י"ג אדר א' « הקודם | הבא »

השבת בעידן המודרני: האיזון הנכון

מתוך הספר 'הלכה בימינו' | הרב יעקב אריאל

האיזון בין הפונקציות השונות השתנה לבלי הכר. אפשרויות הפיתוח הרוחני של השם "אדם" גברו כאשר במקביל הפונקציות של השם "אשה" התמעטו. גם בשם "חוה" חלו תמורות. אמנם אין ולא יהיה תחליף לאמהות, לא מבחינה ביולוגית ולא מבחינה מנטאלית. אופיה האימהי של האשה ותכונותיה לא השתנו ולא ישתנו. אולם נפתחו הזדמנויות חדשות המקילות על האימהות. טיטולים ומזון מוכן, פעוטונים ומעונות. וכאן יש לעמוד על הסכנה שבהטיית המטולטלת בצורה קיצונית לעבר השני.

יש נשים המנסות להתקומם נגד טבען האימהי ולדחות ואף להימנע מהצורך האנושי הבסיסי להקים משפחה וללדת ילדים. הן רואות בחוויית ה"חוה" שבאישיותן גורם מפריע כביכול ל"אדם" שבהן. יתרה מזאת יש נשים המנסות לשנות את אופיין האימהי, את רגישותן, רכותן ועדינותן. ויש גם המשנות את קולן! יש בכך סכנה קיומית ומוסרית לעתידה של החברה האנושית. ה"אדם" שבאשה כולל בתוכו גם את ה"חוה" שבה. עיקור או גימוד ה"חוה" שבה הוא בעצם כיווץ ה"אדם" האמיתי שבה. אשה המתכחשת לאימהותה או מדחיקה אותה, אינה אדם!

 

כאן ההתמודדות הגדולה של האשה המודרנית עם מלוא אישיותה, עם כל הפונקציות המרכיבות אותה.

 

אשה אינה צריכה לחוש מחויבות לתפקידים, מעשים ומצוות שאינם מיועדים לאופיה הטבעי. כמו כן אין להטיל עליה מטלות תובעניות. הדבר מתיחס לא רק לתורה ולמצוות אלא גם לכל תחומי החיים. עקרונית אשה יכולה להיות טייסת, אולם השאלה הנוקבת היא: ממה נפשך, אִם היא תהיה אֵם ולא תחזיר לחברה את ההשקעה העצומה שהושקעה בה, לשם מה עליה להכשיר את עצמה כטייסת? או שלא תהיה אֵם ותקטע את המשכיותה של החברה האנושית, מה התועלת בבחירת מקצוע זה? הלחץ החברתי על נשים ליטול על עצמן משימות כה תובעניות הוא מעוות. הוא הורס את המבנה הנורמאלי של החברה האנושית. וכן כל מקצוע תובעני אחר. גם בתורה, לימוד הלכה הוא התחום התובעני ביותר, לכן אין להמליץ לאשה להתמסר ללימוד הלכה דוקא.

ACB

toraland whatsapp