הלכה יומית: ט"ו אדר « הקודם | הבא »

שושן הבירה, מוקפין מימות יהושע, לחלוק כבוד לארץ ישראל

הרב אהוד אחיטוב- על פי הספר הלכות הארץ

כתב הרמב"ם (הל' מגילה פ"א ה"ה): "שושן הבירה – אע"פ שלא היתה מוקפת חומה בימי יהושע בן נון, קוראין בחמישה עשר, שבה היה הנס שנאמר: "ונֹח בחמִשה עשר בו" (אסתר ט, יח). ולמה תלו הדבר בימי יהושע? כדי לחלוק כבוד לארץ ישראל, שהיתה חרבה באותו הזמן, כדי שיהיו קוראין כבני שושן, וייחשבו כאילו הן כרכין המוקפין חומה, אף על פי שהן עתה חרבין, הואיל והיו מוקפין בימי יהושע, ויהיה זכרון לארץ ישראל בנס זה".

וביאר זאת מרן הבית יוסף (או"ח סי' תרפד): " כיון דמצוה זו הוקבעה בזמן חורבנה של ארץ ישראל, ראו חכמים שבאותו הדור לעשות זכר לארץ ישראל בנס זה, וכדאמרינן בפרק בתרא דראש השנה (ל ע"א), דאית לן למיעבד (לעשות) זכר למקדש. ולפיכך תיקנו שמוקפין חומה מימות יהושע יקראו ב-ט"ו, ושאר העיירות יקראו ב-י"ד. ואילו לא היו מחלקין ביניהם, לא היה לארץ ישראל זכר בנס זה. ויש קצת סעד לזה בדברי הרמב"ם הלכות מגילה".                     

ADB

toraland whatsapp