קריאת שני וחמישי לנער בר מצוה בראש חודש

השאלה: שלום הרב. הכנתי ילד לעליה לתורה וערב העליה לתורה שמתי לב שבכלל ראש חודש והכנתי אותו לקריאה הלא נכונה, יש למשפחה אפשרות לדחות את העליה לתורה אבל עדיף שלא, מכיוון שהביטול יגרור דרישה לפיצויים כספיים מצד הצלם והקייטרינג. שאלתי היא, אם אפשרי לעלות שלושה עולים שיקראו את קריאת ראש חודש ועליה רביעית יעלה החתן בברכה ויקרא את הקטע שהכין מפרשת השבוע? הבנתי ממישהו שיש איזו שהיא תקנת חכמים שאסור לבטל קריאת חודש ולכן דבר כזה יהיה אסור. לכן פניתי בשאלה, אשמח לקבל את המקורות שמתעסקים בשאלה בהרחבה ע"מ לעיין. תודה רבה!

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | ג' אדר תשע"ז 1:03

בס"ד


שלום וברכת ד'


כידוע תקנת קריאת שני וחמישי היא שלא ילכו ג' ימים במדבר. מכיוון שר"ח ניסן ואייר לא יחול  בימי ב, ה של קריאת התורה, א"כ אין זו קריאה כלל במועדה, ואין להוסיפה בר"ח שהרי לא תוקן לקרוא פרשת שבוע ביום ג, ד. ועל כן העצה לא יכולה להתקיים בר"ח הקרובים. אם השאלה על העבר דהיינו ר"ח אדר שהיה ביום שני, גם כאן אין לקרוא את ימות החול כיוון שקראו קריאת ר"ח א"כ אין צורך לקריאת יום חול רגיל, וא"כ אין זו קריאה חיובית ומה יברך על קריאה שלא נתקנה ביום זה. ובייחוד שצריך לקרוא במקום אחר (קריאת ר"ח בבמדבר, וקריאת פ"ש בספר שמות). אמנם היה מנהג לקרוא מר"ח ניסן בספר את הנשיאים, אבל שם היה בלא ברכה. על כן אם רוצים ללא ברכה יש מקום לדון (עיין חזון עובדיה פסח בדין קריאת הנשיאים). אבל בודאי שאין לקרוא בברכה קריאה שלא תוקנה. 


בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ 

toraland whatsapp