התשובה
שלום וברכת ד´
1. לגבי שאלת הצניעות הרי שהגדרים הם הלכתיים, ועל כן יש דברים שהם שייכים להלכה (שער, שרוולים, צוואר וכו) ועליהם יש להקפיד. אולם יש דברים כפי שחז"ל אמרו לא ללכת בבגדים אדומים, והיינו מכיוון שאדום הוא צועק ומושך את העיין יותר, וכן לא ללכת עם עקבים שהם משמיעי קול במיוחד. ללמדנו שאפשר ללכת בכל צבע וצורה ובלבד שלא יהיה צועק ובולט בצורה מיוחדת המושכת את העין יותר מהרגיל. על כן אין ללכת זרוק ומדוכא, אין צורך ללכת ללא צורה, אבל מאידך אין ללכת בבגדים צועקים במיוחד הנני כאן.
2. אין אפשרות להיות תמיד בעליה יש פעמים שישנם ירידות מסוימות, ויש תקופות של עליה, צריך להסתכל על הכלל, האם את בדרך של עליה. כאשר הדרך הכללית היא עליה הרי זה שפעמים ישנן חולשות מסוימות אין זה מורה על נסיגה אלא על הליכה נכונה. הרצון לעשות שינויים נמצא אצל כל אדם, אולם לא תמיד הדרך היא בשינוי דרסטי, עדיפים שינויים קטנים ובנויים היטב משינוי קשה שאיננו מחזיק מעמד. יש פעמים שהנשמה צריכה גם את שלה, ולא כל נשמה ולא בכל זמן הכל יכול להגיע מהתורה (מלבד אנשים גדולים במיוחד), בחגים ההלכה אומרת חציו לד´ חציו לכם, בפורים יש הרבה יותר לכם, מכיוון שזהו צורך אנושי ויש פעמים וזמנים לכל דבר, ועל כן אם המוזיקה היא כשרה והיא שגורמת לכם שמחה, חכו מעט עד שתרגישו שאתם משיגים את השמחה ממקורות אחרים, אבל לא כדאי להוריד מיידית את השמחה ולא לקבל אותה בדרך אחרת.
3. לביי השם "אחינעם" בתנ"ך תמיד הכתיב הוא חסר ולכן מופיע "נעם" ואולם בראשונים כבר אנו מוצאים שכתבו כתיב מלא "נועם". על כן אין לכך משמעות.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון