התשובה
שלום וברכת ד´
המושג רשע הוא מי שעוונותיו מרובים מזכויותיו, ואילו מי שרובו זכויות הוא צדיק. עיין רמב"ם הל´ תשובה פ"ג ה"א-ה"ג. ועל כן אי אפשר למדוד רשע וצדיק במעשה או מעשים מקומיים, אלא הם נשקלים ונמדדים על ידי בורא עולם בבואו לדון כל אדם בר"ה ויום הכיפורים.
אמנם יש מעשים שאדם מוגדר כרשע, אולם אלו מעשים המוכיחים על כפירה מוחלטת, כגון עובד עבודה זרה, ומחלל שבת, ואז העושה אותם נקרא רשע, אבל שאר המעשים אינם הוכחה לכפירה מוחלטת אינם עושים את האדם רשע, אלא לפי משקלו של אל דעות.
אמנם המעשים שהזכרת צניעות, נגיעה וכדו´ אין הם מעשים ראויים ורצויים, ובודאי שהקב"ה בוחן חובות וזכויות הוא מעמידים בכף החובות וחסרון האדם שלא יכול להתגבר על יצרו וכדו´. אולם אין זה הופך אדם להיות רשע אלא לפי חשבון בורא עולם, שהוא סוקר ויודע הכל ומשקלו אמת.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון