התשובה
שלום וברכת ד´
א. אין צורך להודיע לה דבר שהיא לא ידעה ולא יוסיף לה דבר אם היא תדע, זה רק אולי יכול להוסיף שנאה וכעס שלה על כן אין בכך צורך להודיע, ובייחוד שאין לה בכך היזק.
ב. אמנם יש חרם לא לפתוח מכתבים ודברים שאינם של האדם עצמו (מקובל כחרם דרבינו גרשום). בכל אופן דבר שכבר נקרא על ידך בעבר לא נראה שכעת יש פתאום איסור לקרוא, שהרי אם היית בעל זכרון טוב ג"כ הייתה זוכר, וכעת אתה רוצה רק לרענן את זכרונך, על כן לא נראה שהחרם חל על כך. החרם חל על מכתב של חבר שאין לקוראו, אבל אם כבר היה ברשותך אלא ששכתח את תוכנו לא ברור שעל כך חל החרם, ואין לנו לעשות חרמות מעצמינו, ובייחוד שכאן הפעולה נעשתה לצורך (לימוד התיק), על כן אין בכך איסור.
ג. מדרכי המוסר והיושר לא להסתכל בדברים של אחרים, אבל דרכי המוסר והיושר הם לכל אדם בפני עצמו, ועל כן כדאי להתחזק בהל´ דעות של הרמב"ם, שבו יש ברור על היחס בין אדם לחברו, וכן בעוד ספרי מוסר. למען נהיה מוסריים יותר וישרים במדותינו.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון