התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
כל מה שכתבת נכון, ואמנם אין ביטול גיור נעשה, גם בגלל שדברים שבלב אינם דברים, וראי מעשה שהיה במצרים שהרב קוק זצ"ל לא רצה לבטל גיור. לכן ביטול גיורים הוא מאד נדיר בימינו. אלא א"כ המתגייר טבל ושרץ בידו, כגון שבשעת הטבילה היה ברור שלא רוצה ומשקר לבית הדין (או שהעלים נתונים על מעמד אישי וכדו') במקרה כזה עצם השקר הוא גורם לכך שלא יהיה גיור במהות. דהיינו יש הבדל בין גר שהתגייר באמת או לפחות נראה שאמר אמת (דברים שבלב אינם דברים) ובין גר שהוא שקרן בשעת הגיור. גם בארצות רגילות אדם שישקר למשרדי הממשלה בדברים בסיסיים יבטלו ממנו את האזרחות, וק"ו בדבר שהוא בבסיס האמונה שאם אדם שיקר בודאי (לא חסרון בקיום המצוות) אין זה האדם שגיירו כלל. לדעתי זה כלל מוסרי בסיסי אדם ששיקר ואמר לב"ד שהוא לא נשוי והתברר שהוא נשוי או אמר שמקבל עליו מצוות ומיד לאחר מכן עשה חתונה בשבת (מעשה שהיה) הוא שקרן ואין ראוי להיות כלל בכלל ישראל. בית הדין לוקח אחריות על כלל ישראל להטיב ולשכלל ולא להרע או לקלקל. ואפילו אם בית הדין לא יבטל את הגיור יתכן שהגיור לא תפס כלל (כיוון שאין זה האדם שהתכוונו לגייר) וא"כ יש במקרה כזה גויים בכלל ישראל, וזו פגיעה אנושה בבית ישראל, שאיננו סובל תערובת ונטיעות זרות. עלינו מוטלת החובה לשמור על כרם בית ישראל בטהרה.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ