התשובה
ב"ה
שלום וברכה!
א. כתב היעב"ץ בשו"ת שאילת יעב"ץ ח"א סימן יז בטעם האיסור לאכול לפני שהוא יאכיל את הבהמה, שאם הוא לא יאכיל אותה יש לחשוש שמא היא תמות, לכן נראה בפשטות שאם הדבר לא תלוי בו , אלא שאין לו מה לתת לה לאכול אין בכך איסור, ומותר לו לאכול בדרך.
ב. אם יש לאדם את האפשרות לתת להם את אוכלם יש לתת להם את כל מה שהם רגילים בו באותה נקודת זמן. ולכאורה יש בכך גם משום 'ורחמיו על כל מעשיו', שכשם שהקב"ה מרחם על האדם ונותן לו את כל צרכיו, כך ראוי לאדם שיש באפשרותו לתת לבעלי חיים את מה שהם צריכים.
ג. לגבי שתיה יש להקל כפי שכותב המגן אברהם בסימן קסז ס"ק יח, שניתן ללמוד מרבקה שאמרה שתה וגם גמליך אשקה, משמע שבשתיה האדם קודם. לכן מותר לשתות לפני שנותנים מאכללבהמה, ומכיוון ששתייה עפ"י רוב מלווה גם כן בטעימה קטנה נראה שהדבר מותר, שהרי אין כאן סעודת קבע שהאדם יגרר אחריה.
בברכת התורה והארץ
דוד אייגנר