התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
תחילה יש להעיר שהשו"ע (יו"ד סי' ער סעי' ב) כתב: והאידנא מצוה לכתוב חומשי תורה ומשנה וגמרא ופירושיהן, ולא ימכרם אם לא ללמוד תורה ולישא אישה". השו"ע סובר שכיוון ואנו פוסקים כדעת הרא"ש שהיום מצוות כתיבת ספר תורה היא גם בספרי פרוש ולא דווקא ספרי תורה גמורים, א"כ יש לספרים אלו גם דין ס"ת שאסור למכור, כמבואר בגמרא (מגילה כז ע"א) וברמב"ם (הל' ספר תורה פ"י ה"ב) שאסור למכור ספר תורה אלא לצורך נשיאת אשה ולימוד תורה. אמנם הב"י (סי' רמח אות ז) כתב שאפילו לדעת הרא"ש מותר למכור ספרי קודש אבל בשו"ע נטה לאסור, ועל כך הסתמך המג"א (או"ח סי' קנג אות כג) שאסור למכור שאר ספרים.
בספר תפארת משה (יו"ד סי' ער) כתב שבספר תורה של יחידים לכו"ע מותר למכור, בהסתמך על סברתו של רבינו מנוח שבימינו לוקחים ספרי קודש על מנת למכור, לכן יכול למכור ספרים של יחידים ולא ספרים של צבור. מכאן שגם ספרי פרוש וביאור מותר למכור שאין הם של ציבור אל של יחידים. בספר פלא יועץ (אות ס ערך ספר) כתב שאסור למכור ספרים אפילו אם יש לו כפולים או שאינו יודע לקרוא בהם, אבל התיר למכור על מנת לקנות ספרים אחרים. וכן כתב הט"ז (או"ח סי' קנג סוף אות א).
לדינא נראה שיש מקום להתיר בימינו מכירת ספרי קודש של יחידים כדי לקנות ספרים אחרים. (סוחרים יכולים למכור בודאי כיוון שמעיקרא קנו על מנת למכור ולא כספר לימוד), למרות שיש שהחמירו בכך, אבל בדבר שהוא מדרבנן אפשר להקל, למרות שבימינו אין אנשים קונים ספרים על מנת למכור, והיה מקום להחמיר, אבל כיוון שהיו שהקלו נראה שבשעת הצורך אפשר להקל.
השואל העלה סברא שבעל הספרים רוצה למכור כדי לקנות טובים יותר, ויש בכך הידור, ואולי בכך יש מקום גדול להתיר מכירת ספרים. אבל כבר כתב הפת"ש (סי' ער ס"ק ו) שספר תורה יפה יותר אין בו דין מעלין בקודש, מכיוון שדין מעלין בקודש שייך רק כשיש קדושה עצמית גבוהה יותר אבל יופי והדור אינם מודדים בקדושה. על כן אין בנידון דידן עלוי בקודש, אלא השאלה היא האם מותר למכור ספרי קודש בימינו.וכפי שהעלנו יש מקום להתיר מכירת ספרי קודש לצורך ספרי קודש אחרים.
נחזור לשאלה שבפנינו השואל רוצה לתת את ספריו הישנים כמעשר כספים, לפי ערך יד שניה, וכאן לכאורה נראה שאין זה מוגדר כמכירת ספרים לקניית חדשים, אלא השתמשות בספרים כערך כספי, ונראה שאין ראוי לעשות כן. ובייחוד בהשוואת ספרי קודש לפי ערך "יד שניה" יש זלזול גדול בספרי הקודש.
לסיכום נראה שלא ראוי להעריך את ספרים בערך "יד שניה" ולהשתמש בהם כמעשר כספים.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ