התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
מצו"ב מסקנת הדברים שכתבתי בשאלתך.
העולה שבנידון דידן יש מקום גדול להקל ביין שכבר קנו ממספר סיבות.
א. יש ראשונים שלא מחילים שם יין נסך אלא משירד לבור וברור שהקראשר איננו בור.
ב. לדעות שיש איסור המשכה גם בגת, צריכה להיות הפרדה גמורה בין המיץ והענבים ובקראשר אין הפרדה מוחלטת.
ג. גם לדעות שיש איסור המשכה בגת, אם הגוי לא דרך ישירות אלא מכוחו נמשך המיץ, אין לאסור אלא כשיצא מהגת.
ד. דמיון הקראשר לגת איננו מוחלק ואדרבא אפשר לדמות את הקראשר לדין עריבות שהתירו לקנות מהגויים למרות שהענבים דרוכים בתוך העריבה.
ה. עוד יש להוסיף שכאן אין אנו יודעים על הכורם שהוא מחלל שבת בפרהסיא. וכמו כן החת"ס הקל במחלל שבת שלא נוגע ביין אלא מכוחו.
על כן במצב שבו יהודי שאינו שומר שבת הפעיל את הקראשר אבל לא נגע בענבים ויהודי הוא זה שמוציא בצינור מהקראשר לחבית, אין לאסור את היין. בודאי שלכתחילה עדיף שיהודי שומר תורה ומצוות יפעיל את המכשיר ולא לבוא לידי ספקות. "יאכלו ענוים וישבעו".
אם ברצונך בתשובה מפורטת שלח לי בבקשה כתובת מייל ואחזיר לך במייל את כל התשובה.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ