בשר חי במאכלי גויים

השאלה: א. בראשונים מובא בעקבות הגמרא שהיה מצוי שאוכלים בשר חי (למשל אומצא..) ואם כן מדוע לשיטתם היה פשוט וברור שיש איסור בישול נכרי בבשר, הרי כל שנאכל חי אין בו בישול נכרי? הרי בשר חי אינו מוקצה בשבת מפני שיש שניתן לאוכלו כפי שמובא בשו"ע שח, לא-לב. ב. אם כיום יתחיל להיות מצוי אכילת בשר חי בצורות שונות, האם יהיה פתח להתיר בישול נכרי בבשר? תודה רבה

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | כ"ד סיון תש"פ 11:45

בס"ד


שלום וברכה


לעניין שבת אפילו אכילה על ידי הדחק שמה אכילה, ולכן חזי לאומצא כבר מוציא מידי איסור טלטול, אמנם בטור לא הזכיר "אומצא" אלא ראוי לכלבים, ומשמע שבכל מקרה בשר בשבת אפשר לטלטלו בגלל הכלבים, עיין נו"כ שם. אבל לעניין בשולי עכו"ם נאכל חי על ידי הדחק לא נחשב להיות נאכל חי ואם בשלו עכו"ם אסור, עיין יו"ד סי' קיג סעי' יב לעניין דגים מלוחים גדולים הנאכלים על ידי הדחק שאם צלאן עכו"ם הרי זה אסור, ועיי"ש שהביא כדעת שניה את המתירים. ועיין בגר"א (סי' קיג ס"ק לג) שאמר שלעניין שבת אמנם הבשר המלוח או התפל מותר בטלטול אבל לגבי בשולי עכו"ם צריך שיהיה מאכל חשוב, ולכן בשר תפל או מלוח איננו נחשב מבושל ואם גוי מבשלו חייב משום בשולי עכו"ם. 

אמנם אם יווצר מצב שרוב בני אדם יאכלו בשר חי וזו תחשב אכילה חשובה, אם הגוי יבשל לא יהיה בכך בשולי עכו"ם. כפי שאנו יודעים על מנהגי מקומות שונים. 


בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ 

toraland whatsapp