התשובה
ב"ה
שלום וברכה
בתשובה לשאלתך מי צריך לראות את ה"אמה על אמה" האם בני הבית או האורחים, הדבר הזה אמנם נידון בפוסקים, בפירוש לשון הגמ' (בבא-בתרא ס ע"ב): "אמר רב יוסף אמה על אמה, אמר רב חסדא כנגד הפתח...", ובפשטות רב חסדא מוסיף על דברי רב יוסף, ודברי שניהם נפסקו להלכה ברמב"ם (הל' תעניות פ"ה הי"ב) שכתב: "ומשייר מקום אמה על אמה כנגד הפתח בלא סיד", וכן פסק השו"ע (או"ח סי' תקס סעי' א).
אכן יש שביארו "כנגד הפתח", צריך להיות "מעל הפתח" ולפי זה מטרת השארת "אמה על אמה" היא בכדי שבני הבית שנמצאים בבית יראו את ה"אמה על אמה" ולאו דוקא אלו שנכנסים.
אולם ההכרעה למעשה, שעדיף שהשארת "אמה על אמה" תהיה מול הכניסה (שערי תשובה ס"ק א משנ"ב ס"ק ג, פסקי תשובות אות ב), בכדי שכל מי שנכנס לבית יראה את ה"אמה על אמה".
אכן, אם אי אפשר להניח בדיוק מול הכניסה, עדיין עדיף להשאיר במקום בבית שהנכנסים מחוץ לבית יוכלו לראות את האמה על אמה.
בברכת התורה והארץ
אהוד אחיטוב