התשובה
שלום וברכת ד´
היהדות איננה דורשת לגייר או לא לגייר, היהדות היא לא דת מסיונרית שרוצה יותר יהודים או פחות. היהדות היא הלכה למשה מסיני. ועל כן קשיים אישיים יכולים להשפיע בהלכה מבחינת הצער, אבל לא לשנות את ההלכה. גוי שרוצה להתגייר אפילו אם הוא אדם מוסרי ובעל מדות טובות איננו יכול להיות יהודי חלקי הוא צריך להיות יהודי מלא, מקיים מצוות באופן שלם. ברצונו יבוא ויתקבל בשמחה, לא רוצה לקיים מצוות כהלכה אלא חלק (כגון: רק בין אדם לחברו ולא בין אדם לחברו או רק בתחום החגים ולא שבתות) אין אפשרות באופן עקרוני לקבלו עד שיקבל עליו את מצוות התורה ויהיה יהודי מלא.
באם פונדקאית כאשר הביצית והאם הפונדקאית גויה הרי הילד הוא מבחינה הלכתית גוי, כדי להתקבל לעם ישראל הוא צריך לעבור גיור מלא. לא משנה העובדה שהוא מזרע ישראל (אפשר להקל במספר דברים, אבל לא בצדדים העקרוניים של קבלת מצוות). במקרה שהביצית של יהודיה והפונדקאית היא גויה מעמדו הוא כשל יהודי בספק, ועל כן כאן יש מקום להקל בגיורו, אבל תהא דרישה לקבלת מצוות. לדעתי אין היום עדיין הנחיות בבתי דין רבניים מה עושים במקרים כאלו, ולכן נוטים לחומרא ומחייבים גם גיור, ייתכן שבעוד שנים תחדור ההכרה שהביצית היא הקובעת ויתכן גם הפוך.
בכל אופן היהדות איננה כופה חזרה בתשובה, הרוצה - יקיים הרוצה - לא יקיים, אולם אין לכפות את היהדות לקבל לקרבה מי שלא עומד בתנאים הלכתיים שלה.
כתיבה וחתימה טובה
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון