מקןר למי שברך לחולה במעמד קריאת התורה

השאלה:

מתפללים בציבור באים עם רשימות חולים של 25+ ומבקשים כל שבת ברכה. חלק מהציבור לא מרוצה מהתופעה שגורמת טורח ציבור ודיבורים בטלים בביה"כ. אשמח לקבל תשובה מורחבת עם מקורות.

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | י"ט חשון תשע"ז 10:13

שלום

המקור לברכת מיש ברך לחולה הוא מהגמ' בבבא בתרא  קטז ע"א:

"דרש ר' פנחס בר חמא: כל שיש לו חולה בתוך ביתו, ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים, שנא': +משלי ט"ז+ חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה".

נפסק בשולחן ערוך (יורה דעה סימן שלה סעיף י)

"הגה:  י"א שמי שיש לו חולה בביתו, ילך אצל חכם שבעיר שיבקש עליו רחמים (נ"י פרק י"נ), וכן נהגו לברך חולים בבהכ"נ, לקרא להם שם חדש, כי שנוי השם קורע גזר דינו". 

וכן ביאר הלבוש (יורה דעה סימן שלה)

"יש מי שאומר מי שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם שבעיר שיבקש עליו רחמים, וכן נהגו לברך את החולה בבית הכנסת לבקש עליו רחמים".

הוסיף ערוך השולחן (יורה דעה סימן שלה סעיף יב)

"י"א שמי שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם שבעיר שיבקש עליו רחמים ושיברכנו וכן נהגו לברך את החולים בבהכ"נ בשעת קריאת התורה דאז רחמים מתעורר "

לכן נראה שאין לזלזל במנהג זה , אכן יש לאזן באורך מעמד זה שלא יהיה לטורח על הציבור (אולי לחדש את הרשימה מידי שבוע ואז היא לא תהיה ארוכה )

toraland whatsapp