חשיבות עניית אמן והקריאה לפי הדגשים

השאלה: שלום רב.
כמה שאלות לעניין התפילה:
1. קראתי פעם שיש חשיבות גדולה לעניית אמן, שאם לא - הברכה נחשבת לבטלה. באילו מקרים מדובר? בתפילה, בברכות רגילות או תמיד?
ומה עושים אם "נתקעתי" באמצע תפילה כשהחזן והציבור מתחילים בקדיש?ולא רק בתפילת העמידה (שרק לגביה יש התייחסות בשולחן ערוך, שצריך לעצור לעניית אמן בקדיש רק לאחר אמירת "יהיו לרצון אמרי פי" השני) - האם עלי לעצור לשם עניית "אמן" ואח"כ להמשיך בתפילתי מהיכן שעצרתי? האם יש כללים מתי והיכן ניתן לעצור בתפילה? (האם עליי לסיים את אותה ברכה באמירת "ברוך אתה..." ורק אח"כ לשים לבי לאמירת הקדיש והרי לפעמים אין מדובר בברכה, כמו למשל בקדיש לפני "עלינו לשבח", ובעוד מקרים)
והאם עניין זה נובע מחשיבות עניית ה-אמן או מחשיבות שמיעת הקדיש.

2.בעבר זכור לי ששמעתי שיש חשיבות גדולה לדייק בניקוד ובדגשים בקריאת כל מילה בתפילה. לאחרונה קראתי שאין לכך כל משמעות. מהו הנכון?
ואם אכן ישנה חשיבות כזאת, הרי מנוסח סידור אחד למשנהו הדבר משתנה. לפי מה אפעל?
והאם יש בחשיבות זו מן הנכון, כשמילה שמנוקדת באופן כלשהו משנה את משמעות כוונתה האמיתית? (כמו למשל, בשיר השירים: "מציץ מן החרכּים" - מנוקד אצלי בסידור ב-כ´ דגושה, וברגע שאני מבטאת זאת כך, זה נשמע בעיני כ"חרקים" - להבדיל - ולא כחרכים, פתחים. אף שאני יודעת זאת, הדבר מפריע לי בשעת התפילה).

תודה רבה.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/13/2013 10:59:57 AM
בס"ד

שלום וברכת ד´

א. ברכה לבטלה היא רק כאשר מברכים ברכה להוציא את חברי והוא לא עונה (כגון תפילת י"ח או להוציא בקדוש וכדו), אבל אם אדם מברך לשתייתו או אכילתו לעולם הברכה היא לא לבטלה, והעונה יש לו שכר גדול יותר מהמברך אבל הברכה איננה לבטלה.
ב. אדם שבשמונה עשרה שומע קדיש יגמור את הברכה ויחכה ויקשיב בשקט עד סוף הקדושה. בשאר הקדישים אין צורך לחכות אפשר להמשיך כרגיל.
ג. בודאי שיש חשיבות לדייק בדקדוק האותיות.


בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
toraland whatsapp