אמירת קדיש תתקבל כשסיימו חזרת הש"ץ בלי מניין

השאלה: שלום רב. ברצוני לדעת בבקשה, האם מותר לומר קדיש תתקבל לאחר שמונהעשרה במידה ומשהו יצא מהמניין ונשארנו תשעה. וכן באותו נושא קדיש יהא שלמא וקדיש על ישראל( זאת אומרת שמשהו יצא בקוה אל ה' וכו'). אם אפשר לענות לנו בשני אופנים מרן/רמא כי המניין שלנו מורכב מאשכנזים וספרדים. תזכו למצוות. תודה מראש. חן חג'ג'

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | ב' תמוז תשע"ז 13:06

ב"ה ב' תמוז ה'תשע"ז


שלום וברכה


באופן כללי אסור להתחיל קדיש בפחות מעשרה אנשים שנמצאים בבית הכנסת.

כל המחלוקת בין השו"ע לרמ"א (או"ח סי' נה סעי' ג) היא רק לגבי חצי קדיש שאחרי תחנון וקדיש תתקבל שאחריו בשחרית, וכן קדיש תתקבל שאחרי תחנון במנחה - שאם היו עשרה אנשים בתחילת חזרת הש"ץ ויצאו באמצע או לאחר החזרה, שבהם יש מחלוקת. ונביא את לשון השו"ע והרמ"א ונבאר אותם:

השולחן ערוך (או"ח סי' נה סעי' ג) כותב:

"אם התחיל באבות ויצאו מקצתן, גומר אפילו קדושה".

מסביר המשנ"ב (שם ס"ק טו) שבוודאי שגם לדעת השו"ע יכול לסיים את כל חזרת הש"ץ והחידוש שיכולים לומר קדושה בפחות מעשרה - אם התחילו חזרת הש"ץ בעשרה למרות שקדושה היא אולי נושא אחר מעיקר התפילה, אבל בוודאי שיכולים לסיים את כל חזרת הש"ץ. זוהי דעת מרן השו"ע וכך מנהג יוצאי קהילות הספרדים - אבל שום קדיש שלאחריה אסור להתחיל שלא בעשרה.

לעומת זאת הרמ"א הוסיף שם וכותב

"הגה: ואם יצאו מקצתן לאחר שהתחילו להתפלל יוצר, לא יתחיל הש"צ להתפלל התפלה בקול רם, דכבר נשלם תפלת יוצר. ואם יצאו לאחר שהתחיל בקול רם וקדושה, יכולים להשלים כל סדר קדושה ולומר הקדיש שלם שלאחריה דשייך לתפלה, שהרי אומר תתקבל צלותהון...".

כלומר, הרמ"א מסכים לעיקרון של השו"ע שחלקים בתפילה שניתן לאומרם רק במניין (קדיש, קדושה, ברכו, וחזרת הש"ץ) שאסור להתחיל אותם שלא במניין. אבל אם התחילו אותם במניין מותר להם לסיים אותם גם בלי במניין - אך חלק נוסף שצריך מניין אי אפשר להתחיל, ואלו הדוגמא שכתב רמ"א:

שאם התחילו ברכת יוצר במניין - לא ניתן להתחיל חזרת הש"ץ בלא מניין, כי זה נושא חדש. אלא שהרמ"א סובר שאם התחילו חזרה במניין ויצאו מותר לומר קדיש תתקבל בלא מניין כיוון שקדיש זה מהווה המשך התפילה וראיה לכך כותב הרמ"א שבנוסח קדיש זה אומרים "תתקבל צלותהון ובעותיהון" כלומר "תתקבלנה תפילותיהם ובקשותיהם" של ישראל, וכיוון שכך רק קדיש זה והחצי קדיש שלפניו בשחרית מותר לאומרם שלא במניין אם התחילו חזרת הש"ץ במניין.

ורק על חלק זה חולק השו"ע על הרמ"א שלדעת השו"ע יכולים לסיים רק את חזרת הש"ץ - אך אסור להם לומר חצי קדיש שאחרי תחנון בשחרית וכן לא קדיש תתקבל בשחרית ובמנחה.

לעומת זאת דעת הרמ"א מותר לומר קדישים אלו שכיוון שהתחילו חזרת הש"ץ בעשרה הרי שקדישים אלו בהיותם סיום התפילה דינם כמו לסיים חזרת הש"ץ שמותר.

אבל חוץ משני קדישים אלו - לא ניתן גם לדעת רמ"א להתחיל שום קדיש כשאין עשרה אנשים בשעה שמתחילים לומר את הקדיש, גם את אמרו שיר של יום או פיטום הקטורת בעשרה.

אותו דבר אם התחילו קדיש "על ישראל" במניין מותר להם לסיים את הקדיש, אך אסור להם לומר "ברכו" בלי מניין.

בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב

toraland whatsapp