תורת משה

השאלה: כבוד הרב, יש לי כמה שאלות על הביטוי "תורת משה" שנצא בתנ"ך ובתבים של חז"ל, רישונים, ואחורונם. 1) האם אפשר להגיד שתורה בכתב ותורה שעל פה הם בייחד הם "תורת משה"? 2) האם אפשר לתאר המסורת מדור לדור שנמצא בכל קהילה דתי (תימנים, ספרדים, מזרחים, אשכנזים, וכו") עם הביטוי "תורת משה"? 3) האם אפשר להגיד שהלימודים שלנו שקבלנו מהאבות, הסנהדרינים, חז"ל, הגאונים, רישונים, ואחורנים, וכו שגם האלה הם "תורת משה"? 4) אפשר להגיד גם בזמננו יש לנו "תורת משה" וכל מישהו שהולך ומאמין בי"ג עיקרים הם שומרים תורת משה? תודה

התשובה

הרב דוד אייגנר | ו' אייר תשפ"ג 12:25

ב"ה

שלום וברכה

תורת משה מבטאת את העיקרון שכל מה שנכלל בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה, מקורה הוא מהשמיים, שהרי משה קיבל תורה מסיני, ובה הוא קיבל גם את התורה שבכתב וגם את התורה שבעל פה.

מקורו של הביטוי הוא בדברי מלאכי הנביא "זכרו תורת משה עבדי אשר ציויתי אותו בחורב על כל ישראל חוקים ומשפטים", דהיינו שמוטל עלינו להמשיך לשמור ולקיים את כל מה שניתן למשה מסיני.

לגבי המסורות בעדות השונות, אם תשים לב, במבט כללי יותר, אין שום הבדל מהותי בין העדות, כולם לא מדליקים אש בשבת, כולם חוגגים את ליל הסדר, מתפללים שלוש תפילות ביום וכו', מבנה התפילות מאוד דומה בין כל העדות, באופן שורשי ההבדלים הם מאוד מינוריים, הם אמנם באים לידי ביטוי באופן משמעותי, אך במהות אין כל הבדל בין העדות.

ולכן כל המסורות על כל שלביהן מבטאות את המשכיותה של תורת משה.

יש עם זאת הבדלי פסיקה מסוימים כמו למשל חימום אוכל בשבת, שלדעת הרמב"ם אין בישול אחר בישול בלח- ולכן לפוסקים כמותו מותר להניח מרק קר על הפלטה בשבת בבוקר, מה שכל הפוסקים האחרים אוסרים, אך זהו דיון הלכתי איך להתייחס לסיטואציה מציאותית מסויימת, שיש ממנה השלכות מעשיות, אך הכל הוא במסגרת הדיון ההלכתי.

לגבי יג עיקרים, כמובן כל מי שמאמין ומקיים את יג העיקרים יש לו חלק בתורת משה, אך כמובן שיג העיקרים הם יסודות לכל התורה כולה.

בברכת התורה והארץ

דוד אייגנר

toraland whatsapp