התשובה
ב"ה
שלום וברכה
לכתחילה, צריך שעשרה אנשים (ועדיף שכולם) יהיו ברשות אחת. כי במציאות שבה חלק מהמניין נמצא ברשות אחת והחלק ברשות אחרת, לדעת חלק מהפוסקים לא ניתן להצטרף למניין.
אכן, עקב הקורונה הרבה מפוסקי דורנו פסקו להסתמך על דעת המקילים שניתן לצרפם כשרואים אלו את אלו, אך הקלו דווקא בשעת הצורך בגלל שעת הדחק, כי על פי ההנחיות היה אסור לעשרה אנשים להתאסף אפילו בחוץ במקום אחד. וכן במציאות שקיימת גם עכשיו בה יש מקום קטן עם מספר אנשים מצומצם וחלק מהמניין נמצאים בבידוד, ואין אחרים שיכולים לבוא במקומם. שאז ניתן להסתמך על צירוף עשרה בשני מקומות שונים.
אבל כאשר ניתן להתפלל בחוץ כשכולם נמצאים ברשות אחת, ורק מטעמי נוחות אנשים לא רוצים לצאת לרשות השנייה, אין להסתמך על כך לצרף אותם אפילו הם רואים אלו את אלו, שהרי אפילו המשנה ברורה שהקל בשעת הצורך, כתב שעדיף שיהיו עשרה במקום אחד.
כמובן שאם עשרה במקום אחד, ויש אנשים יכולים לענות על קדיש קדושה וברכו וכן על כל ברכות הש"ץ וקריאת התורה.
בברכת התורה והארץ
אהוד אחיטוב