התשובה
שלום וברכת ד´
עיין במרן שכתב "בכמון וכוסבר ... שהכל" והוסברו הדברים על ידי הרמ"א "דלטעמא עביד ולא לאכילה", וא"כ נראה כשם שכמון לא נאכל בפני עצמו אלא לטעם גם הכוסברא שבשו"ע היינו שלא נאכל בפני עצמו אלא לטעם, ואולי אפילו היו מוצאים אותו מהמאכל. אולם כל זה בזמנם, אבל בימינו שאוכלים פטרוזליה כמות שהוא ולא נעשה רק לטעם, וכן כוסברא נאכל כמות שהוא, על כן נראה שיש לברך בפה"א. עיין בגר"א שסובר שיש לברך אדמה ובייחוד בימינו יש לברך אדמה. עיין ילקוט יוסף.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון