התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
הגמ' אומרת שהיין לחשיבותו ומעמדו קיבל ברכה בפני עצמה, אבל בשאר הפירות אין את היתרון הזה, ועל כן אין להם ברכה מיוחדת.
כתיבה וחתימה טובה
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום
שלום לרב
אני יודע כי מברכים על היין פרי הגפן. אבל...
מדוע על הענב עצמו מברכים פרי העץ? הרי בפירוש הוא הוא פרי הגפן ולא היין שהוא תוצר משני של הגפן אחרי הענב. ובהמשך היין לרוב אינו מוצר טהור, קיימים בו תוספים המשמרים אותו ומוספים לו טעמים. הענב הוא מוצר טהור.
כך גם על הזית מברכים פרי העץ, אז מדוע על שמן הזית שהוא מוצר טהור עשוי מהזית כפי שהיין עשוי מענב, ושאין בו תוספים (תוספים מקלקלים אותו) לא מברכים פרי הזית?
על התמר מברכים פרי העץ, מדוע הסילאן (דבש התמרים) שמופק מפרי התמר לא מברכים פרי התמר? כך גם הרימון הוא פרי העץ וכך מברכים מדוע על מיץ הרימון שהוא תוצר פרי הרימון לא מברכים פרי הרימון?
העליתי בכוונה פירות אלה המופיעים בשבעת המינים,
ולכן נשאלת השאלה מה מיוחד בגפן שיש לה ברכה מיוחדת, שאין לשאר?
בס"ד
שלום וברכת ד'
הגמ' אומרת שהיין לחשיבותו ומעמדו קיבל ברכה בפני עצמה, אבל בשאר הפירות אין את היתרון הזה, ועל כן אין להם ברכה מיוחדת.
כתיבה וחתימה טובה
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום