ברכת המזון

השאלה: בס"ד
שלום רב.

עד עכשיו אני מתקשה להבין את דיני הסעודות והברכות על האוכל, וכיצד עושים סעודה כדת וכדין.

1.מתי נוטלים ידיים לפני ארוחה? האם רק שאוכלים לחם באותה ארוחה? ומה כאשר לא אוכלים לחם?

2.מתי מברכים ברכת המזון? רק אחרי ארוחה שנאכל בה לחם? ואם נאכל לחם ללא נטילת ידיים? ואם לא אכלו לחם בכלל באותה סעודה אך זאת היתה ממש ארוחה מלאה?
הרי כתוב ואכלת ושבעת וברכת את השם אלוקייך ולא מוזכרת המילה לחם או פת.

3.במידה ואוכלים ממיני מזונות או מפרי העץ יותר מ"כזית" האם גם מברכים ברכת מעין השלש? מה מברכים במקרה כזה?

4.האם השיר צור משלו אכלנו הוא חובה לפני כל ברכת מזון?

5.האם מים אחרונים הם חובה גם אצל האשכנזים? האם צריך לברך על נטילת ידיים במים אחרונים?

6.מה מברכים לאחר אכילת סעודת צהריים מלאה, הכוללת בשר, דגים, יינות, משקאות, ציפס, ירקות, פירות, קינוחים אך לא לחם?

7. האם הדבר הראשון שנדרש לעשות שמתחילים סעודה הוא לצאת ידי חובה מכל ברכות הנהנין?
כלומר קודם כל לחפש פרי העץ, לברך, אחר כך מיני מזונות ואחר כך שהכל ואז לצאת ידי חובה ולהתחיל לאכול.

בתודה מראש,
בן.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/3/2013 1:26:33 AM
בס"ד

שלום לך

1.נטילת ידים תוקנה רק לארוחה שיש בה פת, ומברכים כאשר אוכלים כביצה (כ-54 סמ"ק) של לחם. בשאר הדברים לא תקנו חז"ל נטילת ידים.
2. ברכת המזון היא רק לאחר אכילת פת, או כאשר אדם קובע סעודה על פת הבאה בכסנין, דהינו עוגות או פשטידות מאיטריות.
3. לאחר אכילת פירות ועוגות מברכים את הברכה המתאימה, דהיינו לעוגות מעין שלש, ובפירות של שבעת המינים מעין ג' ובשאר הפירות בורא נפשות.
4. צור משלו איננו חובה לפני ברכת המזון, ויש אומרים שכלל לא כדאי לומר שיר זה מכיוון שהוא כולל בתוכו את כל ברכת המזון.
5. צריך ליטול מים אחרונים, והם חובה גם לאשכנזים, ואולם אין צורך לברך על נטילת ידים אלו.
6. צריך לברך על כל דבר ודבר את ברכתו הראויה לו, לדוגמא יין - מעין שלוש, ציפס - בורא נפשות וכו'.
7. אין צורך תחילה לברך את כל הברכות, אלא שיש לאכול לפי סדר הברכות, מזונות, עץ (כאשר עדיפות לשבעת המינים) אדמה, שהכל.
toraland whatsapp