'בורא עצי בשמים' על פרחים ועלים של עצי ערלה

השאלה:

האם מותר לברך 'בורא עצי בשמים' על ענפים ופרחים של עצי ערלה?

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | שבט תשע"ג

מותר לברך 'בורא עצי בשמים' על פרחים ועל עלים של עצי פרי ריחניים הנמצאים בשנות הערלה שלהם; היינו בשלוש השנים הראשונות לנטיעתם. זאת היות שאיסור אכילה והנאה אמור רק לגבי פירות ערלה, ולא לגבי עלים ופרחים של עצים אלו בטרם הצמיחו פירות. אכן, לאחר שצמחו פירות על עצים אלו, אסור ליהנות במכוון מהריח של הפירות, וגם לא לברך עליהם 'הנותן ריח טוב בפירות'.

וביתר הרחבה:

איסור ערלה חל על פירות של עצי פרי בשלוש השנים הראשונות לנטיעתם, והוא כולל איסור אכילה ואיסור הנאה מפירות אלו[1]. איסור זה אינו אמור לגבי עלים ופרחים של עצים אלו.[2] איסור הנאה מפירות ערלה, משמעותו שלא ליהנות מריח של פירות ערלה.[3] נחלקו הפוסקים באלו מקרים מדובר: יש הסוברים שאיסור הנאה מריח פירות ערלה הוא רק כשהמטרה העיקרית של נטיעת העצים היא לצורך שימוש בריח של הפירות; ולא כשהמטרה העיקרית היא אכילת הפירות, והריח הטוב הוא דבר משני. כן נכתב בשו"ת הרשב"א[4] וכן דעת ר"ת,[5] וכמותם פסקו האחרונים: ה'מנחת-יעקב',[6] וה'חכמת-אדם'.[7]

אולם יש הסוברים שאסור להריח במכוון פירות של עצי ערלה, אף כאשר מטרת נטיעת העצים היא אכילת הפירות, כן פסקו הש"ך[8] ו'ביאור הגר"א',[9] על פי התוספות[10] והרא"ש,[11] וכן נפסק בשו"ת הרדב"ז,[12] וכך מקובל לפסוק למעשה.[13]

לאור האמור לעיל, מותר לברך על ענפים ופרחים של עצי ערלה ברכת 'בורא עצי בשמים', כיוון שלא חל עליהם איסור ערלה.



[1].שו"ע, יו"ד סי' רצד סעי' א.

[2].עפ"י שו"ע, יו"ד סי' רצד סעי' ב.

[3].עפ"י שו"ע, יו"ד סי' קח סעי' ו-ז.

[4].שו"ת הרשב"א, ח"ג סי' רלד.

[5].תוס', ע"ז יב ע"א, ד"ה אלא.

[6].מנחת יעקב, כלל לו ס"ק לט.

[7].חכמת אדם, כלל סב סעי' י.

[8].שך, לשו"ע יו"ד סי' קח ס"ק כז.

[9].ביאור הגר"א, לשו"ע יו"ד סי' קח ס"ק לז.

[10].תוס', ע"ז יב ע"א, ד"ה אלא.

[11].רא"ש, פסחים פ"ב סי' ב.

[12].שו"ת הרדב"ז, ח"א סי' רצז, ועוד.

[13].עי' ספר התורה והארץ ה, עמ' 201 אות ב; ילקוט יוסף, ערלה פרק ב סעי' י.

toraland whatsapp