התשובה
א) מקור המנהג מהגאונים ובפשוטו הוא ע"מ לברך את ששת ימי
המעשה, כפי שברך משה את ישראל כשהביאו אליו את מעשה
המשכן.וכשיש יו"ט אין ששה ימי מעשה.
ובדרשת חת"ס לשבת הגדול כתב משום שהרשעים אינם מוחזרים
לגיהנם עד לאחר הוצאת השבת ואמירת ויהי נעם מאריכה קדושת שבת
ובשבוע שחל בו יו"ט אינם חוזרים עד אחר יו"ט.
ב) משום שאינו יו"ט ומותר במלאכה. ועי' בהערות הרב מרגליות לספר
חסידים (רמא, ו).
נספרדים אומרים אף בשבוע שחל בו יו"ט.