התשובה
א. הרב קוק זצ"ל מתיר לנתח רק גופות נכרים (דעת כהן סי' קצט) לשם לימוד אומנם היו שנטו להקל גם בגופות של ישראל עיין בשו"ת משפטי עוזיאל (סי' כח) לרב בצמ"ח עוזיאל מתיר אף מתים מישראל בתנאי שלא תהא קניה בכסף ויזהרו בכבודו וכל החלקים יובאו לקבורה. וכך סיכומו של שו"ת שרידי אש (ח"ב סי' צב): "ובסיכום, שלצורך פיקוח נפש מתיר הנו"ב (מהדו"ת יו"ד סי' רי). ודווקא כשיש חולה לפנינו שאפשר להצילו ע"י כך. והיכא שמכר את עצמו מחיים, מתיר בעל בנין ציון, ומהר"ם שיק אוסר. ועיין מש"כ בזה הגר"ש גורן במאורות. ותמצית הדברים שיש בזה שני איסורים: נוול המת ואיסור הנאה במת". וכ"כ האגרות משה (יו"ד ח"ב סי' קנ, קנא) פרט לתחיבת מחט דקה. ובשו"ת מנחת יצחק (ח"ה סי' ט) אוסר לגמרי. ועי' בסיכומו של שו"ת ציץ אליעזר (ח"ד סי' יד). למסקנה: יש לנתח רק גופות נכרים.
ב. קשה להסביר זאת למי שכל תשתית חייו היא חילונית. אך בכל זאת נסה לה עמיד על שתי נקודות חשובות:
א. הקשר האמיתי בין איש לאישה וא רק קשר מוחלט. קבוע, מחייב ורשמי. כל עוד אין קשר כזה אין זה קשר אמיתי רציני וטהור.
ב. מעניין שאחוז הגירושין בין זוגות שחיו לפני הנשיואין גבוה יותר מאשר אצל זוגות שננעו מכך.