ציצית צמר ופירוש פרשת הקטורת

השאלה:

1.לדעת מרן,מצות ציצית בצמר ופשתים. מאיפה הוא מוכיח את זה?
2.ציצית צמר מותרת בבגד של פשתן (שעטנז), בתנאי שיש חוט תכלת. השאלה שלי מה קורה בזמן שידעו ממה עשוי התכלת? האם כשהגיע הלילה הוא היה ישר מוריד את הבגד שלו ,כי אם לא הוא עובר על איסור תורה- "שעטנז",כי מצות ציצית אין זמנה בלילה.

3.הקטורת- מה פירוש המילים "פטמה לחצאין כשרה לשליש ולרביע לא שמענו.אמר רבי יהודה זה הכלל:אם כמדתה-כשרה לחצאין ואם חיסר אחת מכל סממניה חייב מיתה". האם "פטמה לחצאין",הכונה שחצי קטורת כתושה היטב,וחצי כמות קטורת לא כתושה בכלל,וזה כשר להקטרה על המזבח. לעומת זאת אם כתשו שליש או רבע כמות לא שמעו אם זה כשר.

תודה וכל טוב.

התשובה

הרב יעקב אריאל |

1. לכו"ע מצות ציצית היא בצמר ופשתים המחלוקת היא בשאר בגדים.
2. לשיטת הרמב"ם בלילה אסור היה ללבוש כסות החיבת בציצית ויש בה כלאים עי' בסי' יח בשו"ע ובנו"כ.
3. אם תחשב את מידות המשקל בעשיית הקטורת תגיע ל368 מינים שהם כנגד ימות החמה+3 מנים המיועדים ליוכ"פ. העודפים שנאריחם כל שנה מצטרים במשך הזמן לכמות גדול אומנם לא שנתית מלאה אלא רק חצי שנתית. אם הפרפורציה של כל הסממנים נשארה בעינה הקטרות כשרה. כי כלל המידות והיחסים המשקליים ביניהם נלמדים מן התורה. הבריתא אומרת שיכול ליטול את החומרים מהם נעשית הקטורת בחצי ממשקלם ואז תצא לו חצי כמות. אולם האם מותר ליטול שליש ממשקלם או רבע זאת איננו יודעים (=לא שמענו). ולפי ר' יהודה רשאי ליטול ובתנאי שישמור על יחסי המשקלות ביניהם.

toraland whatsapp