התשובה
יש הבדל בין דיעבד לבין לכתחילה. בדיעבד באופן כללי אין עניין
להחמיר, אבל לכתחילה הספק מדרבנן נובע מדעות שונות וכדי לצאת
ידי כל הדעות יש לאסור . כגון לגבי מצוות עשה יוצאים בתשעה
קולות בר"ה ואנו תוקעים עוד מאה ויש מחמירים לשמוע במנהגי כמה
עדות אע"פ שברור שהספק שלא יצאו י"ח הוא מדרבנן. וכן לגבי
איסור עוף בחלב מדרבנןאיןלעשות ספק לכתחילה אלא רק בדיעבד.
אבל אדם כדי להרחיק מן החטא רשאי להחמיר על עצמו בכל מיני
ספקות שלא לאכול. בכל מקום שמחמירים מספק צריך לעיין אם לא
פגעת באיסור אחר כגון הלבנת פנים אול לשון הרע וכדו'