מצות ציצית,ל"ט אבות מלאכה

השאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א.

1.קראתי שלפי הרמב"ם אין מצות ציצית בטלית קטן,מכיון שלא ניתן להתעטף בבגד.
יש לי קושי רב!!!
בפרשת ציצית לא נאמר שאנו מצווים להטיל בבגד שמתעטפים בו-ציצית. התורה ציותה "ועשו להם ציצית על כנפי בגדיהם לדורותם". משמע,בגד שיש בו ארבע כנפות מצוה מהתורה להטיל בו ציצית. ואם נשאל מה התורה התכונה במילה "בגד",האם היא התכונה לבגד שמתעטפים בו?
הגמרא מביאה לנו תשובה ברורה,שיש שני אופנים בקיום המצוה:
א.בעיטוף. והראיה "אשר קדשנו...להתעטף בציצית".
ב.בבגד של ארבע כנפות,למרות שלא מתעטפים בו.והראיה "אשר קדשנו... על מצות ציצית". 

נמצא,שיש מצוה מהתורה גם בלבישה,וגם בעיטוף!!! 

לאור האמור לעיל-שיש מצות ציצית בטלית קטן, מדוע לפי הרמב"ם(נראה לי שהוא הפוסק היחידי שסובר כך)אין מצוה בטלית קטן? אני ממש לא מצליח להבין מדוע הרמב"ם סובר שלא מקיימים בטלית קטן מצוה מהתורה???
2. ל"ט אבות מלאכה. קראתי שחכמים לומדים את המלאכות האסורות בשבת, מסמיכות פרשיות(שבת והמשכן). בתורה יש שלוש מלאכות שנאסרו: הבערת אש-"לא תבערו אש בכל מושבותיכם". חרישה,קצירה:"בחריש ובקציר תשבות".
השאלה שלי היא:
כאשר משה רבינו היה בהר סיני ללמוד את התורה,אלו מלאכות אסורות בשבת הקב"ה ציוה אותו? מדוע אנו לא אומרים של"ט אבות מלאכה הן הלכה למשה מסיני???
עם כל הכבוד לחכמים(אין לי שום כונה לזלזל בהם) רוב המלאכות(חוץ מהבערת אש,חרישה,קצירה) הן מדרבנן,ולא מהתורה כי הם לומדים את המלאכות הללו מסמיכות פרשיות!!! איפה המסורת שלנו מהר סיני לגבי המלאכות שאסורות בשבת???

אשמח אם הרב ירחיב בתשובות,כי השאלות הללו ממש מציקות לי.

תודה רבה וכל טוב.

התשובה

הרב יעקב אריאל |

1. איני יודע היכן קראת עכ"פ זה לא נכון.
2. מלאכות שבת נלמדו מן המשכן והן מן התורה והמחלל את השבת נהרג ע"י בי"ד. על הלכה למשה מסיני אין נהרגים. ועי' הקדמת הרמב"ם למשנה.
אי אפשר במסגרת האתר להרחיב. עי' בספר 'יסודות הלכות שבת' המרחיב את המקורות ומבארם.

 

toraland whatsapp