חשמל וטלפון סלולרי - ביום טוב ושבת

השאלה:

שלום רב,
ברצוני לשאול מספר שאלות עניניות בנושא החשמל ביום טוב ובשבת.

מדוע אסור להדליק חשמל ביום טוב שלא חל בשבת לפי שיטת מי
שאומר שאין בסגירת מעגל חשמלי איסור "בונה"?
הרי עיקר האיסורים שאני מכיר בהדלקת חשמל בשבת הם:
1.איסור בונה/סותר בסגירת ופתיחת מעגל חשמלי לדעת החזון איש
ועוד פוסקים. אבל איסור זה אינו לכל הדעות וכבר דומני שהגרש"ז
זצוק"ל והרבה פוסקים חולקים על החזון איש ונניח שבזה יש על מי
לסמוך.
2.איסור הבערה. והרי ביום טוב מותרת הבערת אש מאש.
והדלקת חשמל דומה להעברה של אש מאש כיוון שסגירת מעגל
חשמלי ברשת החשמל אינה מייצרת במעגל חשמל חדש בצורת "יש
מאין", אלא מחברת את המעגל החשמלי למעגל גדול יותר שבו
כבר זורם זרם חשמלי. דומני שזאת בעצם כל הפעולה שעושה
המתג שבקיר - מחבר את המעגל החשמלי שבחדר עם המעגל
החשמלי של הבית ואם תאמר שהזרם החשמלי גדל, הרי מותר
להגדיל אש ביום טוב.
3.איסור מוליד - מה לי הבערת אש מאש מה לי הדלקת חשמל
מחשמל?


כמו כן אבקש התייחסות ממוקדת לאפשרות השימוש בטלפון סלולרי,
הן ביום טוב והן ביום השבת. ראוי לציין לגבי הנורות שבטלפון
שכמדומני הינן נורות דיגיטליות ללא חוט להט וללא חשש הבערה.
אשמח לדעת מה הם המניעים המונעים אותי מלהתקשר בסלולרי או
לשלוח בו הודעות.
האם ישנה דרך בה יתאפשר השימוש בחשמל ובעיקר בטלפון
הסלולרי ע"י גרמא או פסיק רישא?אודה לכם על תשובה יסודית
ומבוארת, המתייחסת לכלל האיסורים ולכלל אפשרויות להתיר. זה
זמן רב שאנני מוצא תשובה מספקת בנושא מאף גורם רבני/הלכתי.

 

 

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

תשובה שלמה לא תוכל להינתן באתר זה בגלל אופיו.
אין מחלוקת למעשה שאין להפעיל שום מכשיר חשמלי בשבת ויו"ט.
המחלוקת היא יותר תיאורטית ונוגעת רק לחולים דחק

toraland whatsapp