התשובה
א. ז"ל המגן אברהם (או"ח סי' שיח ס"ק ב): "נ"ל דלמי שנתבשל
בשבילו הוי ג"כ דינו כמו הוא עצמו כמ"ש בי"ד סי' צ"ט ס"ה דה"נ
טעמא משום קנסא. ומיהו מדברי הרב"י שם משמע דוקא התם חיישי'
שיאמר לעכו"ם לבטלו אבל הכא הא בלא"ה צריך להמתין בכדי
שיעשה כשבישלו עכו"ם ולישראל לא חיישינן דאין אדם חוטא ולא לו
עסי' רנ"ג ס"א".
א"כ המג"א נטה לומר שקנסו גם את מי שנעשתה בשבילו מלאכה
דאורייתא ע"י אחר. ונראה לומר שאף לצד שלא קנסו, היינו בהכנה
אקראית ע"י ישראל עבור ישראל אחר, אבל אם ציוה על ישראל אחר
לעשות עבורו מלאכת שבת או ששכרו בממון לשם כך ודאי שהקנס מוטל
על שניהם.
ועוד, טעמי הב"י לחלק בין ביטול איסור בידים ביו"ד לבין מלאכת שבת
אינם שייכים במקרה זה. שהרי המדובר במלאכת ישראל בשבת לצורך
ישראל והוא יחטא ויחטא לשם ממון, שהרי אין הוא שומר שבת, ובודאי
שבמקרה כזה ראוי לקנוס את השוכר.
ועוד יש לאסור כאן משום לפני עיוור שהרי כיון שהלה חוטא ואינו יודע
בכך, ואתה בין מזמיני השירות אתה גורם לו ישירות לחילול שבת.
ומעל לכל יש כאן חילול ה' ששומר שבת מתכנן לכתחילה הנאה
מחילול שבת בפרהסיא. במקום לגדור את פירצת השבת המחוללת כל
חוצות, במקום לכאוב את כאב השבת נחפש בהלכה היתרים דחוקים
ליהנות לכתחילה מחילול שבת?!
ומכל הטעמים הללו ברי לי שאסור לעשות את מה שהצעת.
עיין בספרי באהלה של תורה ח"ב סי' לח
ואם כה חשקה נפשך בצפית התכנית הזו, צפה בה כשתופיע בשידור
חוזר, או דרך אתר באינטרנט, או ברכישתה מהחברה.
ב. מלאכת כלים מותרת אבל מלאכת אדם אסורה, וכאשר אדם
מפעיל מכשיר שישנו חשש שיתערב בהפעלתו באיסור בשבת - גזרו
חכמים על איסור השארת המכשיר בשבת בפעולתו הרגילה שמא יעשה
איסור. דוגמא לדבר: היתר שהיה והחזרה על כירה גו"ק. וכן בכל
גזירות חכמים שבת יח ע"ב לגבי בכדי שיעשו ושמא יחתה. וע"כ כלים
שפועלים אוטומאטית או ע"י שעון שבת יש מקום להשתמש בהם בשבת
ואפילו אותם שתשתמש בתוצאות פעולתם לאחר השבת. ורצוי וראוי
לעשות סימן כלשהו כדי שלא יתערב בדרך פעולתם כגון כיסוי מפסקים וכד'.
ולדעת הגר"מ פינשטין איסור אמריה לנוכרי לעשות מלאכה בשבת חל
בימינו על המכשירים האוטומטיים.ודיינו שאנו מתירים רק את המכשירים
ההכרחיים ביותר אבל מכשירים שאין צורך בפעולתם בשבת אלא הנאה
שאינה חיונית אין מקום להתירם.