התשובה
א. עירוי מכלי ראשון מבשל כדי קליפה, ולכן אין לשפוך מכלי ראשון
על צמחים חיים או יבשים שלא עברו תהליך בישול (כמו קפה נמס)
ויש בכך איסור תורה. וכן אין לתת צמחים שלא נתבשלו קודם השבת
בכלי שני, כיון שאנו חוששים שהם מתבשלים אף בכלי זה. לגבי עירוי
מכלי שני ע"ג צמחים שלא נתבשלו מערב שבת או הנחתם בכלי
שלישי אע"פ שחומו גדול מיד סולדת, יש מחמירים (שש"כ פ"א סנ"ז)
ויש מקילים (ילקוט יוסף עמ' קפה סעי' מא). והדרך המהודרת ביותר
היא לעשות תמצית מהצמחים ולשומרה חמה ע"ג מיחם וכד' מע"ש.
ב. לפי מרבית הפוסקים הקילוף אינו נחשב לפעולת ברירה. ואף
למחמירים קלפן לירקות ופירות הוא סכין שהזוית בו מכוונת במקום
הטיית הסכין ע"י המקלף באופן רגיל, וע"כ לרוב הפוסקים הוא אינו
נחשב ככלי המיוחד לברירה.