התשובה
נפסק בשו"ע (או"ח סי' תרכח ס"ג) ביחס לסוכה ע"ג אילן: "עשאה
בראש הגמל או בראש האילן, כשרה, ואין עולין לה בי"ט; מקצתה על
האילן ומקצתה בדבר אחר, אם הוא בענין שאם ינטל האילן תשאר היא
עומדת ולא תפול, עולין לה בי"ט; ואם לאו, אין עולין לה בי"ט".
וע"כ אם ה"בית" יכול לעמוד ביציבותו ללא סיוע האילן מותר לעלות
אליו ביו"ט ולשהות בו. אולם ביחס לדרך העליה פסק בשו"ע (או"ח
סי' שלו סי"ג): "אסור להשתמש בצדדי האילן, אבל בצדי צדדין
מותר. לפיכך אסור לסמוך הסולם לצדי האילן דכי סליק ביה משתמש
בצדדין, אבל אם יש יתד תקועה בצדי האילן מותר לסמוך סולם עליו,
דהוה לה יתד צדדין, וסולם צדי צדדין... הגה: ומותר ליגע באילן,
ובלבד שלא ינידנו (ב"י בשם אורחות חיים)". וע"כ מותר לעלות
ל"בית" כזה רק ע"י סולם השעון על ה"בית" מערב שבת ולא ע"ג
האילן. ובזמן שהותו ב"בית" שע"ג האילן מותר לו לגעת בעץ, אבל
אסור לו להישען ולטפס עליו (משנ"ב ס"ק סג) וכש"כ שלא לתלוש
עלה או ענף. וכיון שמסובך לשמור על משחק בהיתר, וקל לטעות
ולטפס על העץ עצמו או לקטוף עלה וכד' אין לבנות כלל ע"ג אילן
ולא בסמוך לאילן.