איסור מלאכה בשבת ופסוקים נבחרים בתורה

השאלה: יהודה לוי עמיחי צהריים טובים,
אני יודע מעיוני בויקיפדיה שהאורתודוכסים מאמינים בתורה שבע"פ ומזה מגיעים המסכות, תלמוד, משנה ועוד ועוד קבוצות. הפלוס בתור אדם חילוני זה שאני יכול לראות את האמת המסתתרת מאחורי כל מה שנוצר מאז שהסתיימה כתיבת התנ"ך והתחלת הגלות. קמו הרבה קבוצות וזה לצערי מלווה אותנו עד היום.
רצוני הוא שתכווין אותי לרב שיוכל לענות על שאלותיי במידה הכי "ניטטרלית" שיש בבקשה.
למשל, בנוגע לאיסור מלאכה אני רואה שאפילו הוצאת בננה מהאשכול זה חילול שבת. הבעיה היא שזה לדעתכם בלבד ואין הוכחה חד משמעית שכך הדבר בתורה שבכתב, כלומר לא ניתן לקבוע שזה חילול שבת- כל הבדל של דיעות ובשל כך הפילוג בעם לטעמי. להבדיל מנסיעה באוטו שזה הבערת אש שזו הוכחה חד משמעית עד שלא ימציאו משהו חשמלי.
סליחתי עימך על צורת הכתיבה שלי...

בכבוד רב,
שי

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/13/2013 4:38:11 AM
בס"ד

שלום וברכת ד´

השאלה שלך איננה לגיטימית שהרי כל כוחה של תורה שבכתב איננו מהתורה שבכתב אלא מהתורה שבע"פ, שהרי על פי התורה שבכתב בלבד היא לא מובנת והיא מורכבת ואיננה חטיבה אחת, רק תורה שבעל פה היא נותנת לתורה שבכתב את המעמד שלה. כך שלעסוק בתורה שבכתב ולא שבעל פה פרושו שאתה עוסק בדבר שאין עליו שום הוכחה שהוא אמיתי, ומדוע לחפש כלל בתורה שבכתב, עדיף לא לחפש.
ומכיוון שאין אנו יכולים לבחון את התורה שבע"פ, מכיוון שזו מסורת העוברת מדור לדור ואין מקום כלל לבחינה של הדברים, אינני יכול להפנות אותך לרב כזה, מכיוון שכל רב כזה הוא לא מאמין בתורה שבע"פ ובתורה שבכתב ג"כ איננו מאמין. וזה לא יקרא רב.

על כן לדעתי נקודת הבחינה שלך צריכה להיות אמונתך בתורה שבע"פ אם אינך מאמין בה אין כל טעם לעסוק בתורה שבכתב בלבד.

כתיבה וחתימה טובה
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
toraland whatsapp