התשובה
במצוות שבין אדם לחברו הקובע הוא מבחן התוצאה וסוף סוף ניתנה
פרוטה לעני נכון שהיא לא ניתנה בהידור ויש כאן כוונות נוספות אבל
סו"ס הפרוטה הגיעה לעני.
שלום לכת"ר.
כבודו משתדל להרים את קרן התורה בכל דרך אפשרית אמיתית. קראתי שכת"ר אמר בכנס לכתיבת חיבורים תורניים שכל המשתתף בפיס כאילו נתן לצדקה, שהרי חלק מהכספים הולכים למטרות צדקה. האמנם ? יש אנשים שתורמים למפעלי צדקה ומשתתפים בהגרלות שמארגנים אותם מפעלי צדקה אולם מטרתם העיקרית הינה לתרום ונחה דעתם אם לא זכו שכן בוודאי שתרמו. אולם בנושא של מפעל הפיס המצב הפוך, המטרה הינה לזכות בתגמול כספי, לעיתים שלא במתכוון ע"ח "מסכנים" שכמעט כל עסקם הינו בעסק זה. ומכיוון שאין מטרתם לתת צדקה כיצד נאמר שאם בפועל נתנה צדקה מכספם הרי הם קיימו את מצוות הצדקה אע"פ שנראה לי שהגמרא אומרת שמי שנתן צדקה ואפילו לא התכוון לכך עלתה לו מצוות צדקה במידה והצדקה הגיעה ליעדה בפועל רק שכוונת הגמרא אולי אם התכוון בפועל לרווח נוסף
אמור בר"ה (ד ע"א ובפסחים ח ע"א). שהאומר סלע זו לצדקה ע"מ שיחיה בני הר"ז צדיק גמור. ואע"פ שהתנה ורוצה רווח נוסף למצותו אין זה פוגם את עצם המצוה.אבל כאשר רק ברצונו לזכות ברווח "מה מהני לנו שתיעשה גם מצוות צדקה בכספו ?. ואולי כל הצדקה בפיס הינה "ליפות" את ההימור ולתת כתר בראשה של השפחה ואם כך איך ניתן לומר שהוא עושה צדקה ? וגם אם תאמר שזוהי צדקה, הרי זוהי צדקה שלא מדעת.
בכבוד התורה,
במצוות שבין אדם לחברו הקובע הוא מבחן התוצאה וסוף סוף ניתנה
פרוטה לעני נכון שהיא לא ניתנה בהידור ויש כאן כוונות נוספות אבל
סו"ס הפרוטה הגיעה לעני.