גלגול נשמות

השאלה:

שלום לכת"ר.
ראיתי את תשובת הרב החכמה לשאלה בנושא באומרו שאין לעסוק
בנושא כפי שאין לעסוק בעניין המשיח יתר על המידה(כפסק
הרמב"ם). והנה לחזק את שיטתו יש לומר שגם לפי הרבי נחמן
מברסלב שהיה חסיד אין משמעות לעניין הגלגול שכן בכל פנים של
התבוננות אין זה אותו אדם ואין זו אותה אישיות מכיוון שהאדם כפי
שהוא בזמן נתון הינו חד פעמי וזה מחזק את דברי הרב.

יחד עם זאת יש לתת את הדעת לכמה נקודות שעמד עליהם הרבי
וחלק מאדמו"רי חב"ד וגם האר"י:
א. יש בעניין גלגול נשמות כדי לתת הסבר מסויים למוראות השואה
והדגשת הרבי הינה שיש להסביר זאת לדור הצעיר כנקודה למחשבה
כדי למנוע תמיהות מסויימות למרות שבאמת את הסיבה לשואה רק ה'
יודע.

ב. למרות שאין להרבות את העיסוק בנושא זה אין להתעלם ממנו
לחלוטין מכיוון שגם עניין חישובי הקץ עסקו בו גדולי ישראל כגון
הרמב"ם (לא ניתןבקלות לומר שכל מה שמותר לרמב"ם אסור
לאדם מהישוב) וכן מופיע אצל אדמו"רי חב"ד שעצם חישוב הקץ כן
משפיע ולשון הרמב"ם שלא ירבה לעסוק בו אבל אין זה אומר שאסור
לעסוק בו כלל.

לפיכך, שאלתי לרב הינה האם רק מקובלים או חסידים עסקו
בנושא זה או גם רבנים (כמדומני הרבי חיים מוולוז'ין עסק בכך גם
בספרו "נפש החיים")?

בכבוד רב
פורים שמח

 

 

 

 

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

בנפש החיים עד כהמ שידי מגעת אין ולו רמז קל לחישובי קץ. עיקר
תפקידנו הוא להביא אותנו ואת העולם לגאולתם השלמה ע"י התקרבות
מקסימלית אל ה' וזאת לדעת ר' חיים בעיקר ע"י לימוד תורה.

רבו הגר"א באבן שלמה כתב שלשעבר היה אדם הולך לנביא ויודע
את שורש נשמתו ותפקידו בעולם וממילא איך לפעול את המוטל עליו
בעולם, ועתה אדם מוצא את דרכו בלימוד תורה ועל ידי הלימוד הוא
חושף את כוחותיו, ויודע למה לשאוף ובמה להתקדם. היינו, המחקרים
העל-רוחניים הללו רחוקים מאתנו, ואנו במבחני השמה למיניהם מנסים
לגלות למה אדם זה מתאים ואיך ראוי לפתח את כוחותיו, ומי שזכה
מצליח לעמוד על כך דרך לימוד
התורה.
גם ר' חיים בנפש החיים אומר רעיון דומה

ככלל בנושאי המשיחיות ישנם הרבה שרלטנים שלא טובת העומד לפניהם
– נגד עיניהם, ובפרט שמראים לאדם מהרהורי לבו, וע"כ
דמיונותיו משטים בו. ולכן ראוי לעזוב את העיסוק בכך שאינו מפתח את
האדם אלא משעבדו לדבר חיצוני. לגבי רבנים שעסקו בכך איני יודע.

 

 

 

toraland whatsapp