התשובה
אכן הניסוח נראה על פניו כגאוה. אין אדם שאין לו תחליף. מאידך כל
אדם הוא תופעה יחידאית שכמותה לא הייתה וכמותה לא תהיה.
וזוהשמינית שבמינית של גאוה המותרתלאדם והיא מחייבת אותו למלא את
שליחותו הייחודית
עייני בביאור הרב קוק זצ"ל בסידור עולת ראיה לסוף תפילת יום
כיפור למילים: "אלקי עד שלא נוצרתי איני כדאי" ותראי שהרעיון
טמון שם, אולם לא בכוונה כזו אלא בכוונה שהגיע זמן פעולתך בעולם
ביום ובשעה בו נולדת, כלומר לא העולם זקוק לך אלא את זקוקה
לתת ולפעול בעולם. ולכן אם האיור הזה מזכיר לך את חובותיך הוא
טוב וחיובי, אולם אם האיור מזכיר לך כמה העולם נצרך לך או שלא
כל אורח יבין את משמעותו העמוקה של הרעיון הייתי שם אותו במקום
אחר.