התשובה
1. המשנה (ביצה לג) אוסרת הוצאת אש ביו"ט אפילו מן המים, ורש"י במקום הסביר שהכוונה להוציא אש על ידי חום השמש במים, והרי זה כזכוכית מגדלת, עיין מ"ב (סי' תקב ס"ק ד). על כן כל הבערה היוצרת אש חדשה הרי זה מוגדר כמוליד אש. ברור שחמום מאכל שאיננו מוליד אש חדשה, אלא חמום בשמש וכדו' לא נאסר ביו"ט, ולכן אם יכול לחמם בעזרת אור השמש אפילו שהוגברה על ידי בנ"א, כל זמן שאין הולדת אש חדשה הדבר מותר.
2. לגבי השאלה השניה אם הכנת מתקן עם זכוכית מגדלת מבעוד יום, אם הבערה לא נעשית על ידי אדם נראה שאין בכך נולד האסור ביו"ט.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום גוש קטיף
אתר המכון: