תחילת היום בלילה

השאלה:

שלום לכב' הרב
1) מדוע אין עורכים ברית בלילה שכן זריזים מקדימים למצוות?
2) מדוע תפילת הדרך שאומרים בלילה אינה תופסת ליום שלמחרת, למרות שתפילת הדרך ביום תופסת לכל היום.
תודה

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

1) כתוב במסכת מגילה (כ ע"א) במשנה: "...ולא מלין... עד שתנץ החמה. וכולן שעשו משעלה עמוד השחר כשר". ובגמרא: "ולא מלין דכתיב וביום השמיני ימול בשר ערלתו". וע"כ נפסק בשו"ע (יורה דעה סי' רסב סע' א): "אין מלין עד שתנץ החמה ביום השמיני ללידתו. (ומשעלה עמוד השחר יצא). (ב"י ממשנה פ"ב דמגילה). וכל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימים למצות ומלין מיד בבקר. ואפילו מילה שלא בזמנה אינה אלא ביום. הגה: עבר ומל בלילה, צריך לחזור ולהטיף ממנו דם ברית. (ב"י ממשנה שם והגה' מיי'). מלו תוך ח' וביום, יצא. (הרא"ש בפ' ר"א דמילה ושכ"נ מתשובת הרשב"א). ועיין לקמן סימן רס"ד".
2) מתפללים תפילת הדרך ביום למחרת וזה עולה גם ללילה מפני שכך דרכו של האדם שבלילה הוא נח וביום מהלך. וע"כ אם התחיל ללכת ביום וגם בלילה הלך וממשיך בהליכתו ביום אומר תפילת הדרך ללא שם ומלכות (עי' משנה ברורה סי' קי ס"ק כו).

 

toraland whatsapp