התשובה
שלום וברכת ד´
קריאת הכתובה עיקרה להפריד בין האירוסין והקידושין. מבחינה הלכתית טהורה אין חובה לקריאת הכתובה, אולם הרי זה מנהג ישראל מדורי דורות, ועל כן אין לשנות במנהגי חופה, ובייחוד שיבואו לחשש שמא לא עשו כאן כתובה, ואסור לאדם לדור עם אשתו ללא חופה. וככלל מן הראוי לא לשנות במנהגי חופה.
אם קריאת הכתובה בארמית מפריעה (מכיוון שאיננה מובנת) אפשר לבקש שקורא הכתובה יקרא בארמית ויתרגמנה לעברית, או שיסביר את תמצית הכתובה בעברית, כדי שהקהל יהא שותף במהלך החופה.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום - אשקלון