התשובה
א. מצוות עשה על כל אדם מישראל לבנות מעקה על גג ביתו – כלשון הפסוק (דברים כב, ח): 'כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ'. ודרשו חז"ל: 'ועשית מעקה לגגך, מצוות עשה. ולא תשים דמים בביתך, מצוות לא תעשה'.[1]
ב. גובה המעקה צריך להיות לכל הפחות 1 מ' – כדי שהמעקה יוכל למנוע נפילה של אדם גבוה בעת הליכתו על הגג. כמו כן המעקה צריך להיות יציב וחזק, שאף אם יישענו עליו הוא לא יתמוטט.[2]
ג. כשהדבר אפשרי, עדיף שבעל הבית ישתתף בבניית המעקה, ולכל הפחות בסיום העבודה – כי 'מצווה בו יותר מבשלוחו', ויברך: 'לעשות מעקה'.[3]
ד. אם פועל יהודי בונה את המעקה, נחשב הדבר שבעל הבית קיים את מצוות 'ועשית מעקה לגגך', משום ש'שלוחו של אדם כמותו'.[4] במקרה זה, רק הפועל שמבצע את העבודה מברך את הברכה על המצווה.[5]
ה. נוסח הברכה שמברך הפועל: הנוהגים לפסוק כרמב"ם יברכו 'על מצוות מעקה'.[6] אך הדעה המקובלת היא שבין פועל ובין בעל הבית מברכים בנוסח: 'לעשות מעקה'.[7]
ו. כשפועל נכרי בונה את המעקה – יש אומרים שבעל הבית הפסיד את המצווה – כיוון ש'אין שליחות לנכרי' – ואין הנכרי יכול להיות שלוחו של בעל הבית.[8] אמנם יש הפוסקים שפועל נכרי העובד בשכר עבור ישראל, נחשב זה מעשה ישראל, כיוון ש'יד פועל כיד בעל הבית'. לדעתם יכול היהודי לברך על גמר מלאכתו של הפועל הגוי.[9] אך למעשה, עדיף שבעל הבית יבקש מהפועל הנכרי לתת לו לסיים את בניית המעקה, כדי שיוכל לברך בוודאות.[10]
[1]. ספרי, דברים רכט; רמב"ם, הל' רוצח פי"א ה"א; שו"ע, חו"מ סי' תכז, סעי' א.
[2]. עפ"י רמב"ם, הל' רוצח שם ה"ג; שו"ע, חו"מ סי' תכז סעי' ה'; עי' בן איש-חי, ש"ש פרשת פנחס; הרשל"צ הרב מרדכי אליהו זצ"ל, קול-צופייך 370.
[3]. בן איש-חי, שנה שנייה פרשת פנחס סעי' ד; וראה נוסח 'לשם יחוד', סידור קול אליהו עמ' 900.
[4]. עפ"י מנחת חינוך, מצווה תקמו; ועי' מחנה אפרים, הל' שלוחין ושותפין סי' יא, בהסבר ב', שייתכן שלא צריך שליחות במצוות מעין אלו.
[5]. עפ"י רמב"ם, הל' ברכות פי"א הי"א-הי"ג; ועי' מעייני התורה, עמ' רכד ס"ק ב.
[6]. רמב"ם, הל' ברכות פי"א הי"ג.
[7]. כפשט השו"ע, יו"ד סי' רפט סעי' א, לעניין מזוזה; וכך דייק במעייני התורה, עמ' רלה ס"ק ה, גם בדעת הבן איש-חי, פרשת פנחס שנה שנייה סעי' ד.
[8]. מנחת חינוך, שם.
[9]. מחנה אפרים שם; פתחי-תשובה, חו"מ ס"ק א; ועי' חידושי רעק"א, חו"מ שם סעי' א, ובדברי מו"ז בשו"ת ישכיל עבדי, ח"ז יו"ד סי' לה ס"ק יב.
[10]. עפ"י רמב"ם, הל' ברכות פי"א הי"ב.