התשובה
אם נעשה עוול או שחיתות או סטייה מההלכה על הרב להתערב, אם כי בתבונה.
דוגמא של התערבות. המזכירות החליטה להטיל קנסות על מי שמפגר במיסים. הייתה כאן שאלה קשה של ריבית. פניתי ליו"ר המזכירות. דרשתי שלא יהיה קשר ישיר בין החוב לבין הקנס, אלא אחת לכמה זמן יוטל קנס אחיד על כל החייבים, בלי קשר למשך החיוב ולסכום. גם נתתי על זה שיעור. עד היום יו"ר המזכירות לא סולח לי על זה. למרות הסברי שאיני מתנגד לקנס אלא רק לרבית אני נתפס בעיניו כמי שמגן על אנשים לא ישרים. עם זאת נשארנו ידידים, כי הויכוח היה ענייני ולא אישי.
התחום שבו הרב צריך להתערב הוא התחום החברתי. הרב צריך לעודד הקמה של מערכות גמ"ח ולעודד תרומות לגמ"ח וסיוע הדדי. כשהרב מעורב בנושאים החברתיים, שומעים לו יותר בתחומים אחרים.
יש מחלוקת בין ר"ת לבין הראבי"ה אם רוב יכול להחליט עבור מיעוט בנושא חדש, במיוחד כשהוא אינטרסנט. זה נוגע בעיקר לבעיות של מיסים. לפי החזו"א, בסופו של דבר הולכים אחר הרוב גם במקרה כזה, כי מניעת מחלוקת היא 'מיגדר מילתא'.
כעיקרון, אל לרב להתערב בנושאים כלכליים ביישוב. אבל שאלות של עוול וצדק הן בהחלט מתפקידו. דווקא בנושאים חברתיים חשוב להתערב. הציבור מצפה שאם מקפחים מישהו, שהרב יצא לעזרתו. אבל על הרב לוודא שזה עוול אמיתי, ולא דבר שיש בו סברות לכאן ולכאן.
מו"ר ר' אברום שפירא זצ"ל סיפר לי על ר' לייב תקיף, שתמיד הציבור היה עושה את מה שאמר. כששאלו אותו איך הוא עושה את זה, אמר שהסוד שלו הוא: אני לא אומר דבר שאני לא בטוח שישמעו לי.
דיני תורה – עדיף להעביר לרב של יישוב אחר, ובדלית ברירה – לצרף עוד שני ת"ח. במיוחד כשהנושא רגיש ונוגע לסכומי כסף גבוהים. לא טוב להגיע למצב שהצד הנפגע לא מדבר עם הרב.
לא טוב שהרב יתערב בכל נושא. אם התערבת לפני שבוע, חכה חודש עד ההתערבות הבאה. התערבות מוגזמת – מזיקה.
גם מחאה לעתים קרובות – מאבדת את כוח המחאה שבה. אז איך להעיר? צריך הרבה תבונה. אין תחליף ללימוד תורה. הערת אגב תוך כדי שיעור, זוהי המחאה הטובה ביותר. זה לא נתפס כתוכחה, אלא כחלק מן הלימוד. כשמגיעים לנושא חשוב ואקטואלי תוך כדי הלימוד 'על הסדר', אפשר להקדיש לו שיעור מיוחד. מרוויחים בזה מכל הכיוונים.
בנושא של שירת נשים, קשה להתערב. מו"ר הגר"ש ישראלי והגר"א שפירא לא יצאו מן האולם במצב כזה. צריך גם להבין שהאלטרנטיבה לערב שירה תרבותי הוא צפייה בדברים גרועים פי כמה בטלוויזיה.
צריך להסביר לאנשים עד כמה חשוב להשתמש באינטרנט רק דרך 'רימון'. טוב להביא הרצאה של איש מקצוע על הנזקים של האינטרנט הפרוץ, פלאפונים דור שלישי, וכדו'. לפעמים הדוקטור משכנע יותר מאשר הרב. הרב צריך להיות נוכח בהרצאה ולחזק את דבריו.
הרב צריך לשקול היטב אם נושא מסויים הוא מספיק עקרוני כדי להיאבק עליו. אבל אם החליט להיאבק, שיעמוד על דעתו.