התשובה
לא לכל מצוה אנו עשוים זכר למקדש לדוגמא לעומר וביכורים איננו
עושים זכר בגל חשש לתקלה
זכר למצב של בדיעבד וקלקול צריך הרבה יותר מחשבה. כגון
שנחליט לחדש עתה ערי מקלט - איך זה ישולב בכל מערכת
הענישה, וכי בתי המשפט היום יודעים להבחין בין מזיד לשוגג, וכי
מערכת הראיות בימינו קבילה בסנהדרין ועוד ועוד. לכן מצוה כזו
שהיא מעין פנינה בכתר הצדיקות של עם ישראל אשר באה לכפר
לכל העם והארץ משולבת במצב מוסרי עליון ובמערכת מעשית של
סנהדרין ובתי דין של כ"ג ערי מקלט ועוד ועוד. וחידושה כאיזה תיקון
פרטי רק יגרום לזלזול ואי תיקון. ובע"ה כאשר תצא לפועל התעלות
עם ישראל ושיבתו לעצמיותו אף מצוות אלו תתחדשנה.
עםזאת גדוליישראל בדורת עברו נהגו לקבל עליהם גלות לזמן מסוים
לכפרה. ראוי אפוא שרוצח בשגגה יקבל על עצמו גלות. אולם עדיף -
אם הגלות תמעט את פרנסתו - שיפרנס יתומים ואלמנות אם הנרצח לא
הותיר אחריו יתומים ואלמנה