סדנאות ללימודי קסמים ועוד שאלות

השאלה:

השאלות לרב:

א) האם נכון הוא המנהג שלא לומר תחנון אם יש בבית הכנסת נער
שנעשה באותו יום בר מצווה? יש האומרים שזהו מנהג ללא מקור "רציני"

ב)סדנאות ללימודי קסמים - הילדים מאוד מתלהבים וחושבים שזה
ממש קוסם, למרות כל ההסברים שזה רק זריזות ידיים וכל אחד
יכול ללמוד זאת. האם מותר? או שיש לחשוש לכך שהילדים רואים
בזה קסמים ממש?
כמובן השאלה היא אם לדעת האוסרים יהיה מותר כשהקוסם מדגיש
בתחילת ההופעה שזה רק זריזות וכדו'

ג) גניבה בצחוק – האם מותר לעשות זאת בין חברים לצורך
חינוך לחבר שמאבד כל הזמן דברים? לכאורה מהגמרא משמע שאין
היתר

ד) האם מותר לי לגדל שיער ארוך מאחור? אמר לי מישהו שיש
בכך בעיה משום חוקות הגויים וכן בעיה של חציצה לתפילין.
ברצוני לדעת מהו הדין?

ה) האם להלכה ניתן לברך "מאורי האש" על אורות החשמל או
שבגלל מח' הפוסקים יש לחשוש לברכה לבטלה?

ו) ראיתי בחור מכניס 5 שקלים למכונת השתיה כדי לקבל פחית קרה
וכספו נתקע בתוך המכונה. הוא אמנם כעס מאוד אבל עזב את
המקום. לאחר כמה דקות הגיע אדם אחר ולחץ על כפתור העודף
ומיד יצאו מהמכונה 50 שקלים. למי שייך הכסף?

תודה רבה לכב' הרב

 

 

 

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

א. אין בהלכה מקור לפטור אמירת תחנון בגלל בר מצוה. אך הגר"ע
יוסף מביא מקורות שהיו שנהגו כן
ב) יש אוסרים להטוטים אלו גם כאשר ה"קוסם" מכריז מראש שהכל רק
זריזות ידים. ויש מתירם במקרה זה. מן הראוי לא ללמד ילדים הן
דברים האסורים והן דברים המרגילים לרמות את הבריות (ואפילו לשם
שעשוע). וע"כ מן הראוי לא ללמדם ולא להופיע לפניהם בהופעה כזו.
ג) אסור.
ד) אלו מגדלי בלוריות ואסור משום חוקות הגויים יש מאחרי אופנה זו
פילוסופיה של מרדנות נגד סדר ומסגרת וערעור סמכויות וערכים.
מכיטון שהדבר לא ראוי יש בו משום חציצה.
ה) ידוע שר' חיים עוזר ברך על החשמל כדי לפרסם בציבור שהחשמל
הוא אש גמורה שחייבים עליה בשבת.הכוונה לנורת ליבון. נורה
פלורוסנטית אינה אש. לכתחילה נוהגים לברך על אש ממש.

ו) הכסף שייך לבעל המכונה והוא צריך להחזיר את כספו של מי שלא
קיבל עודף.

toraland whatsapp