מקומות שחייבים בהם בעשיית מעקה

השאלה:

באלו מקומות בבית חייבים לעשות מעקה ובאלו מקומות פטורים? ובאלו מקרים (האם) מברכים על עשיית המעקה?

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | טבת תשע"ד

א. גגות בתים שמגיעים אליהם במדרגות או בסולם והם מיועדים לשימוש, כגון התאווררות, מנוחה וכדומה, אפילו אם השימוש נעשה באופן אקראי – חייבים להתקין בהם מעקה, לכל הפחות בגובה 1.00 מ'.[1] כמו כן יש לברך בזמן בניית המעקה: 'ברוך וכו' לעשות מעקה', אם יהודי בונה אותו.

ב. מרפסות בקומה העליונה – חייבים להתקין בהם מעקה בברכה, אם יהודי בונה את המעקה, ובמיוחד אם המרפסת משמשת גג לקומת קרקע.[2]

ג. גגות שטוחים שיש עליהם דוודים, קולטי-שמש וכדומה – ולא רגילים לעלות אליהם – נחלקו הפוסקים אם יש חובה לעשות להם מעקה.[3] למעשה, צריך להתקין בהם מעקה אך בלא ברכה. חשוב לציין שגם על פי תקני הבנייה בארץ, יש חובה להתקין מעקה גם לגג שאינו בשימוש, אם יש יכולת נגישות אליו בסולם וכדומה.

ד. גגות רעפים – צורת בנייתם המשופעת מונעת את אפשרות השימוש בהם, והם פטורים ממעקה, אף על פי שפועלים ואנשי מקצוע מטפסים עליהם בשעת הצורך.[4]

ה. גרם מדרגות מחוץ לבית – וודאי יש חובה לעשות לו מעקה, מצד איסור 'לא תשים דמים בביתך', אך אין מברכים על עשייתו.[5]

ו. מדרגות בתוך הבית – חובה לעשות להם מעקה מחמת הסכנה, ואם בכניסה לקומה העליונה יש שטח ישר: 2 מ' על 2 מ' – צריך לברך 'לעשות מעקה' (כנ"ל בסעי' א-ב).

ז. חצר פרטית שנמוכה עשרה טפחים מרשות הרבים - בעל החצר הפרטית פטור מבניית מעקה למניעת נפילה לחצרו.[6] אולם חובה על פרנסי הציבור (רשות מקומית וכדומה) לבנות שם מעקה, וכך מקובל כיום.    



[1].     עפ"י רמב"ם, הל' רוצח פי"א ה"א; שו"ע, חו"מ סי' תכז סעי' א; ועי' שדי-חמד, כללים מערכת המ"ם אות קצה, ד"ה ועתה בבואי אל הארץ; ארץ חיים סתהון, חו"מ סי' תכז, מד"ה וכתב הכנה"ג; פאת השולחן, סי' ב, כז; ערוה"ש, חו"מ סי' תכז סעי' ה; שו"ת מנחת יצחק, ח"ה סי' קכב אות א.

[2].     בנה ביתך כהלכה, עמ' קי סעי' יג, בשם כמה אחרונים.

[3].     לדיון בנושא, עי' ארץ-חיים סתהון, חו"מ סי' תכז, ד"ה ובפאת, בשם משכנות הרועים סי' קלט אות מ; חזו"א, חו"מ ח"א ליקוטים סי' יח ס"ק א; שו"ת להורות נתן, ח"ב חו"מ סי' קיב; שו"ת דברי יציב, חו"מ סי' פב; בנה ביתך, עמ' קי הע' י' עפ"י פסקי הגר"מ אליהו זצ"ל (קול-צופייך גיליון 370).

[4].     עפ"י שו"ת הרשב"א, ח"ב סי' מג; ערוה"ש, חו"מ סי' תכז סעי' ה; ארץ חיים, סי' תכז, ד"ה ובפאת השולחן.

[5].     בספרי פרשת כי תצא דרשו 'גגך – פרט לכבש', ואמנם דנו הפוסקים בעקבות זאת בנוגע לחיוב מעקה במדרגות; הגהות מיימוניות, הל' רוצח פי"א ה"ב; רבי דוד פארדו בספרי דבי רב, פר' כי-תצא פסקה ט; ארץ חיים, סי' תכז, ד"ה והנה הגאון; ועוד. אך מתוך הדברים עולה שכולם מסכימים שבכל מצב שיש חשש סכנה - חובה לעשות מעקה.

[6].     שו"ע, חו"מ סי' תכז סעי' ד.

toraland whatsapp