מנהגי חב"ד - שינה בסוכה וסעודה שלישית

השאלה:

שלום לכת"ר.
במענה לשאלתי על מנהגי חב"ד אלה - מדוע לכאורה שינו מהשולחן
ערוך ואינם ישנים בסוכה וכן אינם אוכלים פת בסעודה שלישית,
הפנת אותי לשאול את הרב גינזבורג מעומר. שאלתי אותו ובהמשך
מצורפת התייחסותו.

מכיוון שמתשובת הרב גנזבורג נובע שאדמו"רי חב"ד הסתמכו על
פסיקה חריגה בשולחן ערוך בנושאים אלה מבקש לדעת על מי הם
הסתמכו והיכן מופיעה דעה כזאת בשולחן ערוך?

בברכת התורה


נ"ב
להלן תשובת הרב גנזבורג:
ב"ה, חג הגאולה י"ט כסלו ה'תשס"ו


לכבוד

שלום וברכה!

הנני מאשר קבלת מכתב כב' מז' חשון אודות הנהגת חסידי חב"ד
בקשר לשינה בסוכה ובקשר לסעודה שלישית.

מהשאלה נראה, שכב' כבר ראה את שיחת הרבי זי"ע בנדון (ליתר
בטחון, מצו"ב צילום השיחה הידועה, ועוד מענה חשוב שניתן
בנדון), המבהירה שאין זו חלילה פסיקה או מנהג נגד השו"ע,
כי-אם שבמצבים מסויימים סמכו על דעות או על פסיקה חריגה בתוך
השו"ע והפוסקים עצמם. וכמובן, אין תורת כל אחד בידו, אלא הכל
נעשה בהדרכת אדמו"רי חב"ד, שכל מלה בשו"ע יקרה להם
ביותר.

אולי יש להקדים דברי רקע, הנוגעים לכלל מנהגי החסידים
ה'מחודשים' שהתנגדו להם חוגים שונים.

בדורות האחרונים רבו הנסיונות והקשיים לשמירת מצוות ולאמונה
אמיתית, ורבים נשטפים במודע ושלא-במודע ב"מים הזידונים" של
החיים, המדע, התקשורת, וכו', ולכן כדי לשרוד כיהודי מאמין
ושומר מצוות בשמחה ובמסירות-נפש, ללא פשרות וללא "עיגול
פינות" - צריך כוחות מיוחדים. ואכן ישנה דרך שעברה את
הניסיונות הללו, הן בתקופת ה'השכלה', הן מול רדיפות כמו
בברית-המועצות והן מול השפע כמו בארה"ב, ובהצלחה רבה.
וכדברי הרבי במקום אחר:

"כבר יצא במופת חי - לאחרי -200 שנה לקיומה של דרך
החסידות - שלימוד תורת החסידות והנהגה בדרכי החסידות מהווים
תוספת-כח בעבודת השי"ת, בלימוד התורה וקיום המצוות,

"ולא עוד אלא, שלימוד התורה וקיום המצוות הם ]רק[ פרטים
בעבודתו ית', ותכלית הכוונה דכל פרטי העניינים היא - כדברי משה
רבינו המפורשים בקרא (ואתחנן ו,כד): "ויצוונו ה' לעשות את כל
החוקים האלה (כל המצוות, כולל גם מצות תלמוד תורה) ליראה את
ה' אלוקינו" - שעניין זה נעשה ע"י לימוד תורת החסידות..."
('תורת מנחם - התוועדויות' (ד) תשי"ב ח"א עמ' 192).

נמצא, שלא רק שהמנהגים הללו אינם מביאים חלילה ל"עבירה
גוררת עבירה" כמצופה ממנהג שהוא נגד ההלכה, אלא להיפך -
מביאים ל"מצוה גוררת מצוה" (תפילין דר"ת, תפלה בכוונה, הידור
בכשרות ובצניעות ועוד), ולא עוד אלא שהם מביאים ליראת ה',
שהיא תכלית כל המצוות שבתורה.

בברכת חנוכה שמח ומאיר, ו"מוסיף והולך",


י.ש. גינזבורג

התשובה

הרב יעקב אריאל |

לגבי סעודה שלישית יעויין בסי' רצא ומשנ"ב ס"ק כה שבע"פ שחל
להיות בשבת נהגו לעשותה על פירות.גם בשבתות רגילות אם אדם שבע
מאוד ואינו מסוגל לאכול לחם בסעודה שלישית הוא יכול לקיימה בפרות
ולגבי שינה בסוכה יש מקום להקל כשהוא מצטער או בגלל אשתו או
שהיו צדיקים שלא יכלו להירדם בסוכה בגלל קדושתה עוד.
אולם לכתחילה יש לקיים את ההלכה כמות שהיא ולסעוד סעודה
שלישית על לחם ולישון בסוכה. אולם הפיכת שעת דחק לנורמה של
לכתחילה אינה כהלכה.

 

 

 

toraland whatsapp